BIZNES
Outsourcing – rozwiązanie, po które sięga coraz więcej firm
Idea outsourcingu po raz pierwszy zaistniała w 1979 roku. Słowo zostało użyte w kontekście kupowania zewnętrznych projektów przez pewien brytyjski przemysł motoryzacyjny. Właściciel przedsiębiorstwa był zwolennikiem myślenia, że jeżeli istnieje coś, czego sami nie potrafimy zrobić wydajniej i taniej niż konkurenci, nie ma sensu kontynuować tego samodzielnie – zamiast tego powinniśmy zatrudnić do pracy osobę, która wykona to dla nas lepiej. Współcześnie outsourcing stanowi nowoczesną strategię zarządzania organizacją w celu umiejętnego wydzielenia zadań, które mogą być wykonywane przez inny, wyspecjalizowany podmiot. Główną ideą outsourcingu jest uwolnienie części środków i zasobów przedsiębiorstwa, a co za tym idzie skupienie się na podstawowym przedmiocie działalności firmy i podnoszeniu efektywności. W konsekwencji uzyskuje się przewagę nad innymi konkurentami, tym samym budując sobie solidną renomę i pozycję w świecie biznesu.
Powody, dla których warto przejść na outsourcing
Istnieje wiele korzyści, jakie przedsiębiorca może czerpać z powodu inwestycji w profesjonalny outsourcing. Warto wiedzieć, że sam proces dzieli się na delegowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Outsourcing zewnętrzny stanowi klasyczne zlecenie części procesów podmiotowi spoza firmy, który posiada odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie w danej dziedzinie. Przykład może stanowić firma zewnętrzna taka jak KR Group, realizująca dla swoich klientów zadania związane między innymi z obsługą kadrowo-płacową czy doradztwem podatkowym. Więcej o sposobie działań tego rodzaju biur, a także tego, co konkretnie oferują, można dowiedzieć się na https://www.krgroup.pl/. Drugi rodzaj, outsourcing wewnętrzny, zwany jest również kapitałowym, polega na decyzji zarządu o powierzeniu części działań utworzonej spółce-córce. W ten sposób firma usprawnia zarządzanie, dając sobie szansę na optymalizację kosztów na wielu różnych płaszczyznach, bez angażowania podmiotów wewnętrznych. Z roku na rok outsourcing rośnie w siłę, oferując przedsiębiorcom niemalże nieograniczone możliwości, a także szereg korzyści. Jakie powody kryją się za tym, że firmy coraz częściej decydują się o przejściu na outsourcing? Stoi za tym między innymi:
- oszczędność czasu pracowników;
- redukcja kosztów szkoleniowych;
- redukcja kosztów specjalistycznych narzędzi;
- możliwość skupienia się przedsiębiorcy na prowadzeniu biznesu.
Czy outsourcing posiada swoje wady?
Jak każda usługa, również outsourcing księgowy może zostać przeprowadzony z niewłaściwy sposób – mogą pojawić się problemy zarówno po stronie firmy zlecającej wykonanie danej usługi, jak i przedsiębiorstwa, które ją realizuje. Jedną z pierwszych pułapek, na którą uczulają eksperci, jest nadmierna redukcja kosztów. Owszem, jedną z korzyści wynikających z outsourcingu jest oszczędność, jednak działania prowadzące do nadmiernego uszczuplania kosztów firmy i stawianie ceny ponad jakość mogą sprawić, że efekt wykonywanej usługi może być mniej zadowalający niż oczekiwania. Właśnie z tego powodu warto wybierać doświadczone firmy, których skuteczne działanie potwierdzone jest licznymi referencjami. Stała współpraca z profesjonalistami w swoim fachu zapewnia firmie stabilność i zwiększa szansę na osiągnięcie wcześniej wymienianych korzyści.