Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

REGION

Więcej przywilejów dla podróżnych. Zmiany w ustawie.

poniedziałek, 02 lipca 2018 12:47 / Autor: Beata Kwieczko
Więcej przywilejów dla podróżnych. Zmiany w ustawie.
Więcej przywilejów dla podróżnych. Zmiany w ustawie.
Beata Kwieczko
Beata Kwieczko

Od 1 lipca obowiązują nowe przepisy ustawy "O imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych", które wdrażają prawno unijne. Zmieniają one m.in. zasady reklamacji wyjazdów, podwyższania cen oraz rozwiązywania umów. Dzięki nim podróżni zyskują więcej przywilejów.

 

Dwie największe zmiany, jakie wprowadziła ustawa dotyczą czasu i sposobu reklamacji oraz postępowania w przypadku upadłości biura podróży. - Do tej pory wszelkie roszczenia z tytułu niewłaściwie zorganizowanego wypoczynku należało zgłosić w ciągu 30 dni od zakończenia wycieczki. Teraz klient będzie mógł dochodzić swoich praw w ciągu trzech lat. Dopiero po tym czasie roszczenia się przedawnią. od 1 lipca reklamację można złożyć nie tylko u organizatora wyjazdu, ale także u agenta, który sprzedał wycieczkę - informuje Dariusz Pyk, miejski rzecznik konsumentów.

Dzięki wprowadzeniu nowych przepisów, podróżni zyskają też więcej praw w przypadku niewypłacalności biura podróży. - Jeżeli np. dojdzie do upadłości biura, organizatora wycieczki czy imprezy turystycznej, to nie będzie tak, jak dotychczas, że uczestnicy będą musieli opuścić hotel i zakończyć swój pobyt jedynie z prawem transferu na lotnisko lub ewentualnie pokryciem kosztów podróży do domu, tylko będą mogli spokojnie dokończyć swój urlop, bez potrzeby narażania się na jakikolwiek stres czy inne niedogodności - tłumaczy rzecznik.

JASNE WARUNKI UMOWY

Oprócz tego biura podróży oraz organizatorzy wycieczek i imprez turystycznych są zobligowani do udzielenia swoim klientom pełnej informacji na temat pobytu w wybranym przez nich miejscu. - Umowa powinna jasno określać warunki i opcje, które są dla nas dostępne oraz kwestie, które wymagają ewentualnych dodatkowych opłat, żebyśmy wiedzieli, co nam przysługuje, a co nie. Klient musi być o wszystkim poinformowany w momencie podpisywania umowy. Przykładowo, jeżeli dostaliśmy informację, że leżaki są płatne albo że nie przysługuje nam minibar w opcji all inclusive, a w umowie takiego zapisu nie było, to jak najbardziej możemy to kwestionować i domagać się odszkodowania z tego tytułu - wyjaśnia Dariusz Pyk.

Zgodnie z nową ustawą, jeżeli organizator wycieczki podniesie cenę o więcej niż 8 procent, klient będzie mógł odstąpić od umowy bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Zmianą jest również to, że będzie można bez konsekwencji odstąpić od umowy, w przypadku, gdy w miejscu wyjazdu wystąpią nadzwyczajne okoliczności, takie jak wybuch wulkanu, epidemia czy zagrożenie terroryzmem. W tym wypadku organizator jest zobowiązany do zwrotu kosztów podróży w ciągu 14 dni.

PRZEPISY JAK WCZEŚNIEJ

Nie zmieniły się natomiast przepisy dotyczące zmiany cen. Organizator wycieczki może podnieść cenę najpóźniej trzy tygodnie przed wyjazdem. Ma do tego prawo gdy podrożeje transport, wzrosną podatki lub opłaty usług turystycznych oraz kursy walut. Możliwość podwyżki ceny musi być jednak wpisana do umowy.

Biuro podróży może sobie również zastrzec w umowie prawo do odwołania wycieczki z powodu małej liczby uczestników. Nowe przepisy określają terminy, w jakich najpóźniej może to zrobić. Biuro podróży musi wtedy zwrócić turystom wszystkie wpłaty w ciągu 14 dni, ale nie płaci im wtedy odszkodowania.

WYBRAĆ MIEJSCE I BIURO

Co należy wziąć pod uwagę przy wyborze biura podróży i miejsca, do którego planujemy wyjechać na urlop? - Należy pamiętać, żeby zawsze brać pod uwagę komunikaty Ministerstwa Spraw Zagranicznych, które publikuje aktualny wpis miejsc zagrożonych konfliktami politycznymi i takich miejsc unikać, bo wiążą się one zawsze z jakimś zagrożeniem dla turysty - podkreśla rzecznik konsumentów.

Jego zdaniem najbardziej pomocne przy wyborze biura podróży czy imprezy turystycznej są opinie innych klientów. - Korzystajmy z usług biur sprawdzonych i pamiętajmy o tym, żeby nie brać pod uwagę ofert, które kuszą nas zbyt atrakcyjną ceną. To może się wiązać z jakąś pułapką i sprawić, że nasz wypoczynek nie będzie atrakcyjny i spokojny.

 

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO