REGION
Odbudujemy Polskie Koleje
Michał Cieślak Poseł Ziemi Świętokrzyskiej na sejm RP opowiada o priorytecie Prezydenta RP ws. odbudowy Kolei Państwowej i Prezydenckim programie odbudowy Kolei Państwowych.
Kilka lat temu obiecałem, że zrobię wszystko, aby przywrócić połączenie kolejowe między Kielcami a Buskiem-Zdrojem i dalej na Tarnów. Dziś nowoczesne, szybkie i lekkie linie kolejowe są podstawą dalszego właściwego rozwoju uzdrowiskowego naszego regionu. To okno na świat. Według planów budowy tej szprychy kolejowej podróż̇ do Warszawy z Buska-Zdroju wyniesie niewiele ponad godzinę̨. Dziś projekt odbudowy dworców kolejowych i przystanków pod patronatem Pana Prezydenta Andrzeja Dudy to kolejny krok w dobrym kierunku. Bardzo dziękuję Panu Prezydentowi Andrzejowi Dudzie za uznanie właśnie tej trasy jako priorytetowej w naszym województwie. Z ogromną satysfakcją przyjąłem decyzję Pana Prezydenta związaną̨ z włączeniem linii kolejowej Busko-Zdrój-Kielce, a w przyszłości z przyprawą w kierunku Tarnowa do priorytetów prezydenckiego programu.
Województwo świętokrzyskie, nowe przystanki :
- Busko-Zdrój Miasto.
- Modernizacja przystanków: Stawiany Pińczowskie, Szarbków, Grochowiska, Dębska Wola, Nida, Włoszczowice, Kije, Brzeziny.
Program Przystankowy: 200 przystanków
Stan obecny:
- Od 1990 r. długość́ eksploatowanych linii kolejowych w Polsce zmniejszyła się̨ o ok. 7 tys. km. (1990 – około 26 000 km, 2019 – 19 000 km).
- Ok. 53 proc. gmin w Polsce posiada dostęp do czynnej sieci kolejowej (max V=>0 km/h). Zamieszkuje je 30,2 mln osób, czyli 78 proc. ludności całego kraju. Oznacza to, że około 8 mln Polaków zamieszkuje gminy, w których nie ma czynnej infrastruktury kolejowej.
- Około 2 mln osób zamieszkuje gminy, które posiadają dostęp do czynnej sieci kolejowej, ale z racji braku odpowiedniej infrastruktury pasażerskiej pociągi się tam nie zatrzymują.
- Łącznie około 10 mln Polaków ma problemy ze skorzystaniem z transportu kolejowego na terenie swojej gminy.
- Problem wykluczenia komunikacyjnego wynika m.in. z celowych działań w okresie „transformacji”, polegających na ograniczaniu popytu na transport kolejowy poprzez pogarszanie dostępności stacji i przystanków kolejowych (zamykanie kas, poczekalń, likwidacja torów).
- W ciągu ostatnich 4 lat liczba pasażerów zwiększyła się o prawie 20 proc. w porównaniu do 2015 r. Oznacza to wzrost o 55 mln pasażerów. [2015 – 280 mln pasażerów, 2019 – 336 mln pasażerów]. Od kilku lat utrzymuje się tendencja wzrostowa w kolejowych przewozach pasażerskich.
- Kolejowy transport pasażerski emituje średnio 3 razy mniej CO2 niż transport drogowy oraz ponad 8 razy mniej niż transport lotniczy. Jest to najbardziej ekologiczna forma transportu pasażerów.
Program Przystanek Prezydencki
- Całościowy koszt budowy/odbudowy/modernizacji 200 przystanków zamknąłby się w kwocie 1 mld zł. Czas trwania Programu to lata 2020 – 2025.
- Program będzie zakładał budowę/odbudowę modernizację 200 przystanków w całej Polsce.