REGION
Numery alarmowe wciąż niepotrzebnie blokowane
Ponad połowa telefonów na numery alarmowe była bezzasadna – wynika z danych Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego. Większość z połączeń to „głuche telefony” i zwyczajne blokowanie linii.
W 2022 roku Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Kielcach obsłużyło łącznie 478 228 zgłoszeń kierowanych na numery 112, 997 i 998.
– 45 procent było zgłoszeniami zasadnymi, ale aż 55 procent niepotrzebnymi – fałszywe, złośliwe i niewymagające interwencji – informuje Robert Sabat, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego. Aż 18 procent wszystkich zgłoszeń pochodziło z innych województw.
Praca operatorów nie należy do najłatwiejszych. W 2022 roku odbierali oni średnio 135 zgłoszeń na osobę na zmianie dziennej i 74 na zmianie nocnej.
– To jest średnia. Są takie dyżury, gdzie poszczególny pracownik obsługuje grubo ponad 200 zgłoszeń – podkreśla Robert Sabat.