REGION
Nowa usługa od NFZ. Teleporada również w nocy oraz niedzielę i święta
Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Dzwoniąc pod bezpłatny numer – 800 137 200 – pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące. Porady udzielane są w kilku językach.
– Ma to byś zastrzyk, który wspomoże nocną i świąteczną pomoc medyczną, bo ta oczywiście nie przestaje działać. Nowa platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy – pielęgniarki lub położne oraz lekarze – mówi Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału NFZ.
– Pomoc będzie kilkuetapowa, telefon odbierze pielęgniarka lub położna, która przeprowadzi wstępny wywiad i w tym momencie już może nam zostać udzielona porada, bądź zostaniemy przełączeni do lekarza. Lekarz pogłębi wywiad, udzieli porady telefonicznej, przepisze e-recptę, e-skieorwanie bądź e-zwolnienie, natomiast jeżeli uzna, że pacjent powinien mieć wizytę bezpośrednią, to pokieruje go tam, gdzie znajduje się w pobliżu punkt nocnej i świątecznej opieki medycznej – dodaje rzecznik.
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz w: angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, teleplatforma oferuje udzielanie porad przez specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.