REGION
Lekarz przez telefon? Gdzieniegdzie to działa od lat
![Lekarz przez telefon? Gdzieniegdzie to działa od lat](/media/k2/items/cache/5ea6afef68d09493404bb9d5a1583973_XL.jpg)
![Lekarz przez telefon? Gdzieniegdzie to działa od lat](/media/k2/items/cache/5ea6afef68d09493404bb9d5a1583973_L.jpg)
Pierwszego listopada ruszyły telemedyczne wizyty u lekarza pierwszego kontaktu. Pacjent bez wychodzenia z domu może zapytać o niepokojące zmiany w jego organizmie, ale też poprosić o przedłużenie zwolnienia i wystawienie recepty w przypadku kontynuowania leczenia. Sprawdziliśmy, czy w kieleckich przychodniach funkcjonują nowe przepisy. Okazuje się, że w niektórych jednostkach takie rozwiązania są stosowane od dawna.
– Pacjent może zatelefonować do lekarza i zapytać o niepokojące go objawy, np. w przypadku wysokiego poziomu cukru czy ciśnienia krwi. Takich porad udzielą lekarze Podstawowej Opieki Zdrowotnej ze specjalizacją medycyny rodzinnej, chorób wewnętrznych, pediatrii, ale też pielęgniarki i położne. Wszystko zależy od tego, jak dana przychodnia ustali program swojego działania – informuje Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału NFZ.
Okazuje się, że w małych przychodniach takie drobne porady były udzielane przed wejściem w życie przepisów. – Telemedycyna funkcjonuje już od wielu lat, wszystko zależy pewnie od przychodni i uprzejmości lekarzy. W przychodni na Barwinku, pacjent dzwoniąc na sekretariat może zostać połączony z lekarzem i zadać mu pytanie na temat niepokojących objawów. Te przepisy nic dla nas nie zmieniły – informuje Marta Wertka, internista z Przychodni Rodzinnej Barwienk.
Podobne spostrzeżenia mają przedstawiciele przychodni Unimed. – Nie ma problemu, jeśli pacjent chce rozmawiać z lekarzem, może to zrobić w każdej chwili. Zasada jest jedna :lekarz nie może w tym czasie diagnozować innego pacjenta, który jest akurat w gabinecie lekarskim – informuje pielęgniarka z przychodni Unimed.
Telefonicznych porad medycznych udzielają również specjaliści z przychodni Artimed. – Nie ma z nimi najmniejszego problemu, gdy pacjent dzwoni przełączamy go do lekarza, który ma dyżur telefoniczny lub akurat przyjmuje pacjenta. Dotyczy to zarówno tych, którzy mają u nas deklaracje jak i wszystkich innych osób, które potrzebują w danym momencie pomocy. Takich telefonów jest sporo, często dzwonią zmartwione mamy, których dziecko ma gorączkę czy biegunkę lub osoba skarżąca się na migrenę czy wysokie ciśnienie – informuje Katarzyna Rojek z przychodni Artmedik.
Należy pamiętać, że to lekarz ostatecznie zdecyduje, czy osoba, która telefonuje powinna jednak udać się na konsultację bezpośrednią i czy porada telefoniczna będzie wystarczająca.
![Sceny rodem z filmu akcji w… Nowej Wsi](/media/k2/items/cache/f02a009a4f5bdf3b203bc68fff0929c6_L.jpg)
![Pobiegnij w szczytnym celu. Zostały ostatnie dwa tygodnie na zapisy](/media/k2/items/cache/8419d3e53727a1484582d80521454c5e_L.jpg)
![Podpalenie wagonu kolejki i kłopoty trojga nastolatków](/media/k2/items/cache/e2a0d890deca0ad20ee1642e14c91a13_L.jpg)
![Rewolucja w leczeniu pacjentów pulmonologicznych w szpitalu w Czerwonej Górze](/media/k2/items/cache/77672b3f0c0d134c9431804038bd5bf8_L.jpg)
![Utonięcia w regionie. Służby biją na alarm](/media/k2/items/cache/27f62f535b1f6b506caf2837fc337fad_L.jpg)
![Cytomammobus dotrze do kolejnych miejscowości](/media/k2/items/cache/08a3196be102b97b8a16c5c452f82f17_L.jpg)
![Miliony na inwestycje w ochronę powietrza w regionie](/media/k2/items/cache/7e32fd3e98a5ebdc673e9c87e81aad4d_L.jpg)
![Oddaliła się z zakładu opiekuńczego. Odnaleźli ją policjanci](/media/k2/items/cache/edde4743d3a9a8e4cc9f3649d1448ac7_L.jpg)
![Wspólne leczenie uzdrowiskowe dla małżonków](/media/k2/items/cache/67ac7a12bc73b9bca724d6498edf3ebf_L.jpg)