REGION
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu bardzo popularna
Już blisko 25 tysięcy osób skorzystało z konsultacji medycznych udzielanych poprzez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, która jest dostępna dla pacjentów od czerwca tego roku.
Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK - 800 137 200 - pacjenci otrzymują niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych.
– Telefony odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, a w soboty, niedziele i święta TPK działa całodobowo. Połączenie jest bezpłatne – przypomina Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału NFZ.
– Mamy pierwsze dane statystyczne dotyczące funkcjonowania infolinii. Do tej pory skorzystało z niej blisko 25 tys. pacjentów z całej Polski. 51 procent konsultacji to porady pielęgniarskie, a 49 lekarskie. Przypomnijmy, że podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny wystawi e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Wszystko cyfrowo i wygodnie. Natomiast jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel zaleci: wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, kontakt ze swoim lekarzem POZ, a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia - wezwanie zespołu ratownictwa medycznego – dodaje Beata Szczepanek.
TPK to jeden numer dla całego kraju. Infolinia obsługuje połączenia w języku polskim oraz angielskim, ukraińskim i rosyjskim – ten ostatni jest najbardziej popularny wśród języków obcych.
Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego. W tym celu należy wejść na stronę: