REGION
Gramy, oglądamy i kupujemy. Jak mieszkańcy województwa świętokrzyskiego korzystają z internetu?
„Będę grał w grę” – taka może być częsta odpowiedź mieszkańców naszego regionu na pytanie o ich plany dotyczące korzystania z sieci. Poza tym interesują nas śmieszne filmy, zakupy i rozrywka. Z badań firmy Nexera wynika również, że już ponad połowa z nas korzysta ze światłowodu.
Aż 87 procent mieszkańców uważa się za częstych użytkowników internetu. Większość lokalnych internautów uwielbia rozrywkę online. Po tego typu treści sięgają oni co najmniej kilka razy w tygodniu – z taką częstotliwością robi to 69 procent badanych. Rekordową popularnością cieszą się filmiki w mediach społecznościowych. Wśród mieszkańców regionu wybiera je 61 procent badanych, w porównaniu do 52 procent na poziomie ogólnokrajowym. Dalej znalazły się śmieszne filmy i kompilacje (51 procent). Co czwarty respondent sięgający po rozrywkę w sieci wybiera z kolei stand-up lub kabaret (26 procent wskazań).
Świętokrzyscy internauci chętnie korzystają także z usług streamingowych i robią to co najmniej kilka razy w tygodniu (65 procent wskazań), przy czym 26 procent przyznaje, że zagląda do tego typu serwisów codziennie. Najchętniej wybieraną platformą streamingową jest Netflix (67 procent osób posiadających konto), który wyraźnie wyprzedza Disney Plus (32 procent). Warto podkreślić, że w skali całego kraju zaledwie co czwarty respondent zadeklarował, że nie posiada konta na żadnej platformie streamingowej – w Świętokrzyskiem ta grupa jest jeszcze mniejsza i wynosi 14 procent. Równie niski odsetek w ogóle nie gra w gry online. Większość Polaków systematycznie spędza wolny czas grając przez internet, a aż 40 procent przyznaje, że gra w gry online przynajmniej kilka razy w tygodniu (dla województwa świętokrzyskiego – wynik jest identyczny).
Jeśli już gramy, najchętniej wybieramy tryb „single player”, czyli rozgrywkę solo. W przypadku urządzeń przeważnie sięgamy po telefon lub tablet (40 procent dla próby ogólnopolskiej) albo po komputer lub laptop (po 32 procent wskazań). Wybór sprzętu różni się jednak w zależności od płci: kobiety częściej grają na telefonach w pojedynkę, podczas gdy mężczyźni preferują komputery stacjonarne lub laptopy. Wynik próby ogólnopolskiej oraz regionalnej jest tutaj niemal identyczny.
– 66 procent mieszkańców regionu korzysta z bankowości internetowej, a 69 procent regularnie dokonuje płatności online. Nie dziwi zatem, że z roku na rok rośnie popularność e-zakupów. Sklepy internetowe systematycznie odwiedza aż 73 procent ankietowanych, w tym 74 procent z próby wojewódzkiej. Co więcej, 43 procent badanych preferuje zakupy w sieci, gdy tylko ma możliwość wyboru – wylicza Paweł Biarda, członek zarządu ds. komercyjnych w Nexerze. Trzema najczęściej kupowanymi przez internet kategoriami produktów są: odzież, obuwie oraz kosmetyki i perfumy.
Blisko połowa respondentów przyznaje ponadto, że chętniej wybiera sklepy online z programami lojalnościowymi (52 procent w Polsce, 53 procent w województwie) i oferującymi częściowy zwrot środków za zakupy, czyli tzw. cashback (43 procent w Polsce oraz 44 procent w regionie). Ważnym aspektem dla kupujących online są także realne, a więc dokładnie oddające rzeczywistość zdjęcia produktów – tak przyznaje ponad 70 procent wszystkich uczestników badania. Wynik ten jest niemal identyczny niezależnie od płci i wieku badanych. Co równie istotne, e-zakupy są nie tylko szybkie, ale w większości także dobrze przemyślane. Jeśli bowiem już zdecydujemy się na zakup online, stosunkowo rzadko odsyłamy produkty: deklaruje to jedynie co piąta osoba kupująca w sieci, mimo że coraz więcej e-sklepów zapewnia bezpłatne zwroty.