REGION
Dobre praktyki w pracy. Rusza kampania informacyjna o legalności zatrudnienia
Legalne zatrudnienie jest przejawem profesjonalizmu i uczciwości. Zatrudnienie w formie stosunku pracy jest korzystne i dla pracownika i dla firmy dla której pracuje – to przesłania kampanii edukacyjnej Państwowej Inspekcji Pracy i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pod hasłem „Pracuję legalnie!”. Wyniki kontroli mówią, że na polskim rynku pracy wciąż dochodzi do wielu naruszeń przepisów. Dlatego potrzebna jest szeroka akcja, która podniesie naszą świadomość na temat zatrudniania zgodnie z prawem, a nie tylko nadzór i karanie.
W połowie kontrolowanych przez Państwową Inspekcję Pracy miejsc dochodzi do naruszeń dotyczących legalnego zatrudnienia. Jak mówią specjaliści, przez pojęcie nielegalnego zatrudnienia możemy rozumieć zarówno brak umowy i ubezpieczenia jak i płacenie „pod stołem”, zaniżanie etatów i wymiaru czasu pracy czy zawieranie fikcyjnych umów. Według wyliczeń na umowach o dzieło stosowanych w zamian za prawdziwe oskładkowane umowy skarb państwa miesięcznie traci około 180 milionów złotych. Kampania „Pracuję legalnie!” ma edukować i przy okazji zwalczać negatywne zjawiska dla kasy państwowej, pracownika i pracodawcy.
- Dawniej mówiliśmy o walce z tak zwanymi „śmieciówkami”. To nadal jest jeden z tematów rozmów w rządzie i Państwowej Inspekcji Pracy. Zależy nam na zwalczaniu zjawiska zatrudniania pracowników na umowy, które nie zapewniają ubezpieczenia. Przypuśćmy, że taki pracownik podczas pracy ulega wypadkowi. W tym momencie zaczynają się poważne problemy dla niego i dla jego rodziny, ponieważ nie ma nawet tego podstawowego zabezpieczenia - mówi Janusz Czyż, szef Okręgowego Inspektoratu Pracy w Kielcach.
Kampania „Pracuję legalnie!” ma uświadamiać pracowników i pracodawców jak istotna jest współpraca w zgodzie z obowiązującym prawem. - Nie chcemy spotykać się z zarzutami, że organizujemy tylko kontrole, stawiamy wymagania, wlepiamy kary. Udostępniamy także informacje i wiedzę. Podczas szkoleń dla pracodawców zwrócimy się do nich, aby sami wyeliminowali wszelkie nieprawidłowości, które występują w ich zakładach, żeby późniejsze kontrole nie wykazały żadnych problemów. Nasza akcja ma pokazać wszystkie istotne uregulowania prawne – objaśnia Janusz Czyż.
Kampania skierowana jest także do obcokrajowców, którzy pracują w Polsce – głównie do Ukraińców, bo to najliczniejsza grupa przyjezdnych. Według ZUSu w regionie świętokrzyskim zatrudnionych jest około 5100 obywateli innych państw. Jednak ta grupa może być liczniejsza, ponieważ wiele firm zatrudnia ludzi poprzez główną siedzibę i deleguje do pracy w oddziale regionalnym.
- W skali kraju mamy 380 tysięcy zatrudnionych i ubezpieczonych obcokrajowców. W stosunku do roku poprzedniego odnotowaliśmy wzrost o 60 procent – informuje dyrektor Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Kielcach Paweł Kaleta.
Szczegóły kampanii oraz analizy, statystyki dotyczące kontroli znajdziemy na stronie prawawpracy.pl.