MIASTO
Spółka organizująca pokazy handlowe ukarana. Zamiast prezentów – nieuczciwe praktyki
Ponad dwa miliony złotych kary dostała spółka Expectes, organizująca pokazy handlowe sprzętu AGD i produktów wełnianych. Zamiast otrzymania atrakcyjnych prezentów, konsumenci byli namawiani na kosztowne zakupy. UOKiK apeluje o ostrożność!
Konsultant zachęcający do uczestnictwa w pokazach, podczas których można za darmo otrzymać drogi ekspres do kawy, żelazko, czy zestaw sztućców – brzmi znajomo? Właśnie takie praktyki stosowane były we wspomnianej firmie.
- Spółka Expectes wprowadzała konsumentów w błąd i kusiła ich podarunkami, aby przyszli na pokaz i kupili oferowane tam produkty. Szczególnie rażący jest fakt, że w rozmowach z konsumentami telemarketerzy ukrywali prawdziwą tożsamość przedsiębiorcy i powoływali się na nieistniejącą fundację, co miało dodatkowo oddziaływać na emocje rozmówców – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Telemarketerzy informowali konsumentów, że reprezentują Fundację Reklamy Społecznej i działają w ramach akcji „Polska Przedsiębiorcom”, której celem jest ratowanie miejsc pracy. W rzeczywistości nie istniała ani fundacja, ani tego typu przedsięwzięcie.
Podczas spotkań okazywało się też, że samo przyjście na pokaz nie wystarczyło, by otrzymać na przykład kosztowny ekspres do kawy. Mimo zapewnień konsultantów, konieczne było dokonanie zakupów.
- W wydanej decyzji nakazano spółce natychmiast zaprzestać stosowania zakwestionowanych praktyk – uzupełnia Tomasz Chróstny.
Tego typy spotkania niestety nie są niczym nowym. Szereg spraw związanych ze wspominanymi pokazami, prowadzi miejski rzecznik konsumentów w Kielcach.
- Podczas takich wydarzeń, goście uczestniczą w pokazach różnego rodzaju sprzętów – na przykład rehabilitacyjnego. Później są namawiani na zakup tych akcesoriów. Kwoty, jakie trzeba zapłacić za dany sprzęt są zazwyczaj bardzo wysokie, pojawiają się też problemy z odstąpieniem od umowy – wyjaśnia Dariusz Pyk.
Każdy, kto obawia się, że padł ofiarą nieuczciwych praktyk może skorzystać z infolinii konsumenckiej - 801 440 220 lub 222 66 76 76. Warto również skonsultować się z miejskim rzecznikiem konsumentów, który przyjmuje petentów w Urzędzie Miasta Kielce, przy ulicy Szymanowskiego 6. Numer telefonu - 41 36 76 592. Konsultacje są bezpłatne.