MIASTO
Na co narzekają pacjenci?
Brak informacji o stanie zdrowia, wątpliwości co do wybranej ścieżki leczenia czy długie terminy oczekiwania na wizytę – to najczęstsze problemy jakie zgłaszają pacjenci. Jaka jest rola pełnomocnika ds. pacjenta i w czym może pomóc?
Okazuję się, że nie z każdą sprawą powinniśmy się do niego kierować.
– Pacjenci często zgłaszają, że bardzo długo czekają na wizytę. To niestety są kwestie systemowe i nie mam na nie wpływu. Każdy ma prawo do wyboru lecznicy z jakiej skorzysta, przez co niektóre szpitale (np. nasz), są przepełnione – wyjaśnia Patrycja Aleksandrowicz, pełnomocnik ds. pacjenta Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach.
W takim razie z czym najczęściej zgłaszają się pacjenci?
– Często chodzi o prawo do skontaktowania się bliskimi przebywającymi w szpitalu, prawo dostępu do dokumentacji medycznej. Zdarza się, że osoby przyjęte na SOR mają zastrzeżenia co do karty informacyjnej jaką otrzymują – uzupełnia nasz rozmówca.
Często problemy zgłasza również rodzina pacjenta, która… ma do tego prawo. Zazwyczaj chodzi o kwestie poznania historii choroby, ponieważ lekarze nie zawsze mają na tyle czasu żeby dokładnie ją opowiedzieć.
– W sytuacjach stresowych zwiększa się poziom wrażliwości. Lekarze muszą więc bardzo zwracać uwagę na słowa. Czasem przekaz jest logiczny z medycznego punktu widzenia, natomiast może zostać uznany za obraźliwy przez rodzinę pacjenta. I to mimo tego, że lekarz nie miał przecież takiej intencji. Taka skarga może zakończyć się nawet w sądzie – podsumowuje Patrycja Aleksandrowicz.
Do pełnomocnika ds. pacjenta możemy zgłosić się mailowo bądź osobiście do budynku Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Kielcach. Skargi i wnioski można tam składać pomiędzy godzina 7 a 14:35.