Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

MIASTO

Miasto przystępuje do realizacji uchwały krajobrazowej

poniedziałek, 24 marca 2025 14:17 / Autor: Maciej Piętka
Miasto przystępuje do realizacji uchwały krajobrazowej
Miasto przystępuje do realizacji uchwały krajobrazowej
Maciej Piętka
Maciej Piętka

W kwietniu 2022 roku Rada Miasta przyjęła uchwałę krajobrazową i ogłosiła trzyletni okres przejściowy. Od maja tego roku jej zapisy wejdą w życie. Co oznaczają dla przedsiębiorców?

W zamierzeniu uchwała krajobrazowa ma zwalczać tzw. „reklamozę”. Została uchwalona jeszcze w poprzedniej kadencji Rady Miasta i obejmuje wszystkie nośniki reklamowe, szyldy oraz elementy małej architektury w przestrzeni miejskiej.

– Te przepisy nakładają szereg obowiązków i wymogów, do których dostosować się musi wielu przedsiębiorców. Procedowaliśmy tę uchwałę, aby wprowadzić regulacje pozytywnie wpływające na przestrzeń miejską – nie tylko pod względem estetyki, ale także eliminacji szpecących reklam i banerów. To może być również korzystne dla samych przedsiębiorców, ponieważ reklama zmienia swój charakter wraz z upływem czasu – mówi Agata Wojda, prezydent Kielc.

W jej ramach miasto zostanie podzielone na cztery strefy: od A do D (ich granicę można sprawdzić na portalu gis.kielce.pl) . W każdej z nich obowiązywać będą inne zasady dotyczące reklam.

– Strefa o najbardziej rygorystycznych ograniczeniach co do możliwości lokalizowania reklam i szyldów na budynkach to strefa A, strefa śródmiejska, która obejmuje Śródmieście oraz Białogon, czyli dwa obszary o największym znaczeniu kulturowym – wyjaśnia Łukasz Syska, zastępca prezydenta Kielc.

Po 13 maja Ratusz rozpocznie wysyłanie wezwań do usunięcia niezgodnych z uchwałą reklam i szyldów, ale przedsiębiorcy otrzymają czas na wprowadzenie zmian. W przypadku braku dostosowania się do przepisów grożą im wysokie kary.

– Za każdy metr kwadratowy powierzchni reklamy niezgodnej z uchwałą kara wynosi ponad 162 złote dziennie. Dla przykładowej 10-metrowej reklamy będzie to ponad 1600 złotych dziennie. Wysokość kar może się znacznie różnić w zależności od skali naruszenia – tłumaczy Dominik Kwietniewski, zastępca dyrektora Wydziału Inwestycji i Architektury.

Władze miasta podkreślają jednak, że kary będą stosowane jako ostateczność – w pierwszej kolejności przedsiębiorcy otrzymają wezwanie do usunięcia nieprawidłowych reklam i szyldów.

Dokładne wytyczne zawarte w uchwale krajobrazowej sprawdzisz TUTAJ.

Wesprzyj nas!
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO