MIASTO
Konsumenci z nowymi prawami
![Konsumenci z nowymi prawami](/media/k2/items/cache/da8f638768332b976e6cf9c4a8af7ab5_XL.jpg)
![Konsumenci z nowymi prawami](/media/k2/items/cache/da8f638768332b976e6cf9c4a8af7ab5_L.jpg)
Obowiązuje już nowa ustawa o prawach konsumentów. Do polskiego prawa wprowadza ona przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady, które mają obowiązywać we wszystkich krajach wspólnoty.
Nowe przepisy mają za zadanie usprawnić proces reklamacyjny i poprawić relację konsument – przedsiębiorca. - Ustawa o prawach konsumenta, która w życie weszła 25 grudnia 2014 roku ma zastosowanie zarówno w stosunku konsumenta, jak i przedsiębiorców. Jest też część wspólna dotycząca obu wymienionych – informuje Rafał Szyba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Nowe zasady wprowadziły inne terminy, jeśli chodzi o zwrot zakupionego towaru. Teraz od umowy zawartej na odległość i poza siedzibą przedsiębiorcy możemy odstąpić w ciągu 14 dni. Ustawa nakazuje, aby nabywca był poinformowany o 21 istotnych prawach, w tym o możliwości rezygnacji na określonych zasadach. W momencie, gdy te informacje są pomijane, termin odstąpienia od umowy wydłuża się do roku czasu.
Teraz reklamując zakupiony towar konsument ma większą wolność w wyrażeniu swojego żądania już przy składaniu pierwszego wniosku. - Na mocy poprzednich przepisów najpierw mogliśmy domagać się naprawy lub wymiany towaru, potem dopiero obniżenia ceny, bądź zwrotu pieniędzy, czyli odstąpienia od umowy. Obecnie, każde z tych żądań możemy zawrzeć już przy pierwszej reklamacji – wyjaśnia rzecznik.
Przedsiębiorca nie będzie mógł wybrać żądania za konsumenta. Jak informuje rzecznik konsumenta z Urzędu Powiatowego, niektórzy skarżyli się, że ich żądanie reklamacyjne było zupełnie inne, niż to, które w formularzu zaznaczył przedsiębiorca. Teraz takie działanie będzie karane a konsument ma samodzielnie zaznaczyć wybraną opcję. Jednak przedsiębiorca może proponować inne rozwiązania. - Sprzedawca może zaproponować zamienne wyjście z sytuacji. Na przykład, składając żądanie wymiany towaru na nowy, druga strona odpowie, że zamiast tego może dokonać naprawy lub odwrotnie – mówi Szyba.
Zaktualizowana dokumentacja znajduje się na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
![Kolejna zmiana ruchu na ważnym skrzyżowaniu przy Targach Kielce](/media/k2/items/cache/94f5fd8fbbb863d1ad3622fcc4a2a04f_L.jpg)
![Tak uczcimy 80. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego [PROGRAM]](/media/k2/items/cache/7acacfe31208086420da0a297520b32f_L.jpg)
![Pierwszy etap rekrutacji na UJK zakończony. Jest lepiej niż przed rokiem!](/media/k2/items/cache/fdbd8d2366d5c3716ba2c9732098ce4b_L.jpg)
![Rusza kolejny Festiwal Smaku](/media/k2/items/cache/a9e2ab9472332a2d00ac19319d73d004_L.jpg)
![Uwaga kierowcy! Od 5 sierpnia utrudnienia na ulicy Warszawskiej](/media/k2/items/cache/ecc01bac79442363e101c691649e8aa7_L.jpg)
![Są jeszcze wolne miejsca w kieleckich szkołach](/media/k2/items/cache/681ad5aa96fe82aa2166143097cc0f59_L.jpg)
![Poradnia Profilaktyki Chorób Piersi w szpitalu na Prostej działa też w wakacje](/media/k2/items/cache/b3537d4c40b33251f3c31470e1914d9b_L.jpg)
![Remont tylko w weekendy?](/media/k2/items/cache/a53f74c6730a6d10d744e79b414880bb_L.jpg)
![Znamy nowego dyrektora wydziału Promocji, Kultury i Sportu kieleckiego Ratusza](/media/k2/items/cache/a937c5c3e6feb5d7b41d071808a08b6f_L.jpg)