MIASTO
Kielce podzielone na strefy? W każdej będą obowiązywać inne zasady
Miasto rozpoczęło konsultacje społeczne w sprawie projektu tzw. uchwały krajobrazowej. Dokument zakłada podzielenie Kielc na cztery strefy. W każdej z nich mają obowiązywać inne zasady dotyczące przede wszystkim umieszczania reklam w przestrzeni publicznej, ale również ogradzania bloków.
Projekt uchwały obejmuje m.in. typy nośników reklamowych oraz ich dopuszczalne rozmiary. Reguluje również, jaki procent powierzchni na elewacji mogą zająć szyldy, gdzie będzie można je montować i w jaki sposób powinny być rozmieszczone. Największe ograniczenia mają obowiązywać w pierwszej strefie.
- Pierwsza strefa „A” obejmuje przede wszystkim śródmieście Kielc oraz główne obszary ochrony dziedzictwa kulturowego - informuje Tomasz Porębski, rzecznik prezydenta. - Druga to tereny zurbanizowane, przede wszystkim kieleckie osiedla. Trzecia dotyczy terenów o dominujących funkcjach gospodarczych przede wszystkim terenów przemysłowych, z kolei czwarta - terenów zielonych, cennych pod względem przyrodniczym i krajobrazowym. To bardzo ważny krok w kierunku uporządkowania przestrzeni miejskiej – dodaje.
Celem dokumentu jest wyeliminowanie tzw. wizualnych patologii. - W porównaniu z rozwiązaniami w innych miastach, nasz projekt nazwałbym bardzo zrównoważonym. Nie chcemy z przestrzeni miejskiej wyeliminować w sposób radykalny dużej ilości nośników reklamowych. Zależy nam, aby w miejskim krajobrazie były one sytuowane w sposób uporządkowany i spójny - informuje Artur Hajdorowicz, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta.
Jak się jednak okazuje, zakres dokumentu jest znacznie szerszy. Obejmuje on także obiekty małej architektury oraz ogrodzenia.
- W Kielcach będzie obowiązywał zakaz ogradzania budynków wielorodzinnych, w których jest więcej niż pięć mieszkań. W takim przypadku dopuszczalne będzie ogrodzenie w formie zwartego żywopłotu. Sprecyzowane zostały także maksymalne wysokości ogrodzeń wokół domów jednorodzinnych, placów zabaw, ogrodów jordanowskich, parków czy obiektów sportowych – wylicza Porębski.
Co ważne, już istniejące obiekty nie będą wymagały dostosowania do zakazów, zasad i warunków określonych w uchwale. - Mówimy wyłącznie o nowych inwestycjach. Jednak w przypadku tablic i urządzeń reklamowych kielczanie będą mieli trzydzieści sześć miesięcy od dnia wejścia w życie dokumentu na dostosowanie swoich reklam do nowych zasad – dodaje.
Kielczanie mają czas do 23 sierpnia na zapoznanie się z projektem wspomnianej uchwały. Dokument został udostępniony w biurze planowania przestrzennego przy ul. Koziej, a także na portalu internetowym Idea Kielce oraz w biuletynie informacji publicznej. Konsultacje potrwają do 8 września.