MIASTO
Dzieci z Aspergerem zaprogramują świat


Dzieci z zespołem Aspergera mogą być świetnymi fachowcami w dziedzinie informatyki. Trzeba je tylko umiejętnie pokierować już na jak najwcześniejszym etapie edukacji. Właśnie taki jest cel projektu „Zaprogramuj świat” realizowanego przez Gimnazjum nr 17 Specjalne w Kielcach. Jego istotą jest zapoznawanie dzieci z tajnikami programowania.
Zespół Aspergera jest jednym z zaburzeń ze spektrum autyzmu. - Dzieci te mają problem z odbieraniem swojego najbliższego środowiska i odnalezieniem się w nim. Nie rozumieją dokładnie przenośni czy porównań lub żartów - wyjaśnia Dagmara Bartocha, nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie w Gimnazjum nr 17 Specjalnym w Kielcach. - Trzeba do nich mówić prostym językiem, unikać wszelkich ozdobników. Do dzieci z Aspergerem trafiają najlepiej proste, precyzyjne komunikaty - dodaje anglistka, Anna Lesiak. Właśnie dlatego droga precyzyjnych komunikatów używanych w programowaniu wydaje się być dobrym sposobem na ukierunkowanie dzieci z Aspergerem. - Mamy uczniów, dla których jest to bardzo dobra droga edukacji. Pamiętajmy też o tym, że logiczne myślenie trzeba kształtować już od najwcześniejszych lat. Dziecko z tym zaburzeniem żyje w swojej zamkniętej przestrzeni. Cyfrowy świat też jest zamkniętą przestrzenią, w której ci uczniowie niekiedy bardzo dobrze się odnajdują - ocenia Dagmara Bartocha.
Jak mówią nauczycielki, uczestnictwo w projekcie i zdobyta w jego trakcie wiedza zaprocentują łatwiejszym przyswajaniem wiedzy również na innych zajęciach. Dzieci uzyskają umiejętności pomocne między innymi w matematyce. Podszkolą również swój angielski. Projekt zaprogramuj świat został nagrodzony podwójnym grantem o wartości 5000 złotych w konkursie „Projekt z klasą” organizowanym przez wydawnictwo „Nowa Era”.






![[FOTO] Pikietowali przeciwko edukacji zdrowotnej w szkołach](/media/k2/items/cache/2f661333336842d37ab68664b16f05fb_L.jpg)

![[FOTO] Kielce upamiętniły ofiary zamachów na WTC](/media/k2/items/cache/6716bf5bf2735ffd2144560bb3120ed0_L.jpg)