SPORT
Korona wydaje efektywnie
Firma Grant Thornton we współpracy z PKO Ekstraklasą przygotowała raport dotyczący między innymi wydatków na wynagrodzenia klubów najwyższej piłkarskiej ligi w Polsce i korelacji tych wyników z ich budżetem. Jak w tym zestawieniu wypada Korona Kielce?
Grant Thornton we współpracy z PKO Ekstraklasą przygotował coroczny raport dotyczący finansów klubów reprezentujących rozgrywki najwyższego szczebla piłki nożnej w Polsce. Z „Finansowej Ekstraklasy”, bo pod takim tytułem kryje się rzeczony raport, wynika, że to Lech Poznań był w sezonie 22/23 na szczycie stawki pod względem wpływów.
Kolejorz odnotował 184 mln złotych przychodów, na co złożyły się przychody ogółem w wysokości 136 mln, a w tym wpływy z dnia meczowego, wynikające z udziału klubu w rozgrywkach PKO Ekstraklasy czy Ligi Konferencji (m.in. prawa transmisyjne), a także komercyjne. Dochód poznaniaków stanowił w sumie blisko 20 procent łącznych przychodów całej ligi (921 mln złotych).
22 mln z tej kwoty to udział Korony Kielce, która zajęła 16. miejsce w stawce. Jednak bez uwzględnienia transferów to miejsce zmieniło o się o trzy pozycje na korzyść kielczan. Złocisto-Krwiści zanotowali zatem ponad 80-procentowy wzrost względem kampanii 21/22, gdy występowali na poziomie Fortuna 1. Ligi. Wtedy zainkasowali 12 mln zł.
Wydatki na wynagrodzenia
Jeśli chodzi o wynagrodzenia, to kielecki klub przeznaczył na nie w minionej kampanii aż 87 procent całego dochodu (19,37 mln). Nie jest to jednak najgorszy wynik z całej 18 klubów. Ten należał bowiem do Śląska Wrocław. Tamtejszy klub wygospodarował na ten cel 97 procent budżetu (36,31 mln zł z 37,43).
Swego rodzaju ciekawostką i ewenementem jest Stal Mielec. Mielczanie przeznaczyli wyłącznie 33 procent z całkowitej puli wpływów. Chodzi o 8 milionów złotych z 24 mln.
Efektywność. Wydatki a miejsce w tabeli
Jak wydatki poczynione przez kluby wypłynęły na wynik sportowy? Ile kosztował punkt zdobyty na boisku? Taką korelację ubrano w pojęcie efektywność. Najbardziej efektywnym zespołem były mistrz kraju, Raków Częstochowa. Medaliki wydali na wynagrodzenia 41 mln złotych czyli 65 procent swojego budżetu, a zdobyli przecież najwięcej „oczek” ze wszystkich drużyn. W dużym skrócie, jeden punkt kosztował ich 550 tysięcy zł.
Korona w tym samym okresie zanotowała dokładnie takie samo miejsce co na końcu sezonu pod kątem sportowej rywalizacji – 13. Punkt podniesiony na placu gry miał wartość ponad 460 tysięcy złotych.
Poniżej grafika podsumowująca wyniki finansowe Korony Kielce w kampanii 22/23:
Link do całego raportu pod tym linkiem: Finansowa Ekstraklasa