REGION
Zmiany organizacji ruchu przy budowanej obwodnicy Wąchocka. Drogowcy apelują


Rozpoczyna się budowa połączeń drogi krajowej nr 42 z obwodnicą Wąchocka, w obrębie skrzyżowania w Wielkiej Wsi. Od najbliższego poniedziałku (4 sierpnia) planowane są zmiany w organizacji ruchu.
Skrzyżowanie w Wielkiej Wsi znajduje się na przecięciu istniejącej, jednojezdniowej DK42 z jej nowym, dwujezdniowym przebiegiem.
– Budowana obwodnica Wąchocka biegnie po północnej stronie obecnej drogi krajowej, omijając Parszów, przecina ją w Wielkiej Wsi, a następnie biegnie po stronie południowej istniejącej trasy, omijając Wąchock. Skrzyżowanie, docelowo z sygnalizacją świetlną, pozwoli na włączenie do nowej DK42 nie tylko jej starej jezdni, ale także dróg lokalnych, poprzez budowane drogi dojazdowe – tłumaczy Małgorzata Pawelec-Buras z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na istniejącej DK42 wprowadzane będą zmiany w organizacji ruchu w czterech kolejnych etapach. Obowiązywać będzie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
– Zmieniać się będą lokalizacje odcinków z ruchem wahadłowym i strony drogi wyłączone z ruchu. Apelujemy i prosimy o zwracanie szczególnej uwagi na zmieniające się również tymczasowe oznakowanie. Budowa nowych połączeń w obrębie skrzyżowania planowana jest do połowy września. Po zakończeniu tych robót ruch odbywać się będzie w obu kierunkach, ale poprowadzony już będzie nowym przebiegiem przez skrzyżowanie. Podobne prace planowane są we wrześniu na końcowym odcinku inwestycji, czyli na granicy Starachowic, na włączeniu budowanej obwodnicy do obecnej DK42 – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
Zawansowanie robót na budowie obwodnicy Wąchocka zbliża się do 80 procent. Wszystkie mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, a także podziemne przejście dla pieszych mają już wykonane konstrukcje. W obrębie większości mostów do wykonania pozostają głównie elementy wyposażenia.
– Zaawansowanie robót mostowych pozwoliło na wcześniejsze udostępnienie wiaduktów w Wielkiej Wsi, Ratajach nad DK42 i przejazdu pod DK42 w Wąchocku. To znacznie usprawniło ruch lokalny – podkreśla.
Zakończenie robót planowane jest do końca roku.
Obwodnica Wąchocka realizowana jest w systemie „projektuj i buduj” w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Inwestycja otrzymała unijne dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Zadanie obejmuje budowę dwujezdniowej drogi o długości 11,7 kilometra, 11 obiektów mostowych, czterech przepustów i czterech skrzyżowań.








