REGION
W regionie coraz mniej skarg na medyków


W ubiegłym roku do Świętokrzyskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Kielcach wpłynęło 97 skarg. W porównaniu do lat ubiegłych jest to spadek. Tylko w roku 2022 było ich 159. Skargi dotyczyły m.in. utrudnionego dostępu do świadczeń zdrowotnych, ich jakości oraz zachowania personelu.
– Pacjent ma prawo do ochrony zdrowia, równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, natychmiastowego udzielenia mu świadczeń zdrowotnych (w przypadku zgłoszenia się do zakładu opieki zdrowotnej) ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia niezależnie od okoliczności – wylicza Katarzyna Sorn, starszy specjalista zespołu komunikacji świętokrzyskiego NFZ.
Jak wynika z danych Sekcji Skarg i Wniosków do ŚOW NFZ w ostatnich trzech latach liczba skarg klientów na placówki udzielające świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych, zdecydowanie zmalała. W 2022 roku wpłynęło 159 skarg. W 2023 roku było ich 110. Z kolei w 2024 roku zarejestrowano 97 skarg.
– Dotyczyły one w szczególności utrudnionego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, tych było 56 oraz zastrzeżeń do jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, tutaj skarg odnotowano 41 – przekazuje nasza rozmówczyni.
Skargi przyjmują bezpośrednio placówki ochrony zdrowia oraz Świętokrzyski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia (dla woj. świętokrzyskiego). W przypadku, gdy skarga dotyczy pracownika placówki zdrowia powinna być złożona bezpośrednio u przełożonego lub dyrektora na miejscu wykonywanych świadczeń opieki zdrowotnej. W drugim etapie, jeżeli skarżący nie jest zadowolony z załatwienia sprawy może się zwrócić się do Oddziału Wojewódzkiego NFZ: Świętokrzyski Oddział Wojewódzki NFZ, ul. Jana Pawła II 9, 25-025 Kielce. Skargi powinny zawierać imię i nazwisko oraz dokładny adres osoby składającej. Jest to warunek do rozpatrzenia wniosku. Przyjmowane są: pisemnie, pocztą elektroniczną – opatrzone podpisem elektronicznym , ustnie do protokołu.
Jeżeli sprawa dotyczy personelu medycznego, błędu w procesie leczenia, nieetycznego postępowania, to pacjent zwraca się do: Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej Okręgowej Izby Lekarskiej – Świętokrzyska Izba Lekarska, 25-155 Kielce, al. Ks. Jerzego Popiełuszki 43, e-mail: sekretariat@sil.apsnet.pl, tel. 41 362 13 81, tel./faks: 41 362 15 00,
W przypadku zastrzeżeń do pracy pielęgniarek lub położnych do: Okręgowego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej – Świętokrzyska Izba Pielęgniarek i Położnych, 25-522 Kielce, ul. Nowy Świat 32A, tel. 41 300 26 62, 41 315 61 87, e-mail: izba@sipip.kielce.pl.
– Gdy łamane są prawa pacjenta, ma prawo powiadomić o tym bezpośredniego przełożonego lekarza (ordynatora oddziału, dyrektora szpitala, kierownika przychodni), a także samorząd lekarski. Ponadto może zawiadomić Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Płocka 11/13, 01-231 Warszawa, bezpłatna ogólnopolska infolinia – (czynna całodobowo ): 800 190 590 – informuje Katarzyna Sorn.
W przypadku łamania praw pacjenta odnośnie danych osobowych można zwrócić się do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa. Natomiast, gdy dochodzi do łamania prawa możliwe jest również zawiadomienie właściwych organów. Na rozpatrzenie skargi podmiot ma miesiąc czasu ale powinien ją rozpatrzyć bez zbędnej zwłoki lub w przypadku błędnego skierowania sprawy w ciągu siedmiu dni przekazać ją do właściwego organu.








