REGION
Obietnice ekspansji polskiego produktu
Wzmacniają dyplomację ekonomiczną i zapowiadają prężniejszą ekspansję polskiego produktu na rynki zagraniczne. Specjalna Strefa Ekonomiczna „Starachowice” wraz z Polską Agencją Inwestycji i Handlu zamierza promować przedsiębiorców z regionu poza granicami kraju. Parlamentarzyści zapowiadają, że w skali świata powstanie około 70 biur państwowej agendy.
Małe, średnie oraz duże firmy ze Świętokrzyskiego mogą liczyć na wsparcie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” w zdobywaniu nowych rynków. Nie liczy się wielkość przedsiębiorstwa czy branża, lecz dobry produkt, który sprzeda się w innym kraju. Marcin Perz, prezes strefy mówi, że wśród najbardziej perspektywicznych rynków świętokrzyscy biznesmeni wskazują na przykład brytyjski, skandynawski oraz USA. Szansą może okazać się przynależność SSE „Starachowice” do Polsko-Brytyjskiej Izby Gospodarczej. Prezes Marcin Perz mówi, że nasze marki na „Wyspach” już oficjalnie chwalił i dodaje, że w podkreśleniu naszej obecności za granicą może pomóc Brexit. - Oczekiwaniem wicepremiera Morawieckiego jest to, abyśmy skutecznie promowali świętokrzyską gospodarkę. Nie przez wyjazdy studyjne. Pan Morawiecki oczekuje, że przyjedziemy z pakietem konkretnych firm, produktami i oczekiwaniami. Mamy pokazać, że jesteśmy skuteczni. Czas, abyśmy wdrażali tę dyplomację ekonomiczną, którą od lat stosują Niemcy, Francja czy Wielka Brytania – mówi Marcin Perz.
W ostatnich miesiącach jednym z głośniejszych sukcesów ekonomicznych polskiego produktu jest sprzedaż gry Wiedźmin 3 autorstwa warszawskiego studia CD Projekt RED. Tylko do końca 2015 roku, elektroniczna wariacja na temat prozy Sapkowskiego sprzedała się w niemal 10 milionach egzemplarzy. Tytuł trafił do dystrybucji na całym świecie i zdobywał szczyty list bestsellerów. Po premierze gry, zysk na czysto firmy wynosił 350 milionów złotych, czyli 67 razy więcej niż w roku poprzedzającym. To pojedynczy przykład na to jak ważna jest promocja produktu na świecie.
- Jestem przekonany co do tego, że ta nowa wyspecjalizowana instytucja rządowa jaką jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu dobrze przyczyni się do promocji krajowej gospodarki na europejskich i nie tylko europejskich rynkach. To szansa, by świętokrzyska gospodarka i jej produkty mogły dobrze zafunkcjonować na świecie. To z całą pewnością będzie miało bardzo dobry wpływ na rynek pracy - mówi poseł Krzysztof Lipiec.
Powołanie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu to zdaniem senatora Krzysztofa Słonia skutek ekspansywnych działań zarówno rządu Prawa i Sprawiedliwości jak i Prezydenta RP Andrzeja Dudy. - Właściwie w każdej delegacji są przedstawiciele przedsiębiorców, konkretnych branż, eksperci ale też przedstawiciele poszczególnych ministerstw. Po to, by nawiązywać kontakty skutkujące podpisywaniem umów – wyjaśnia senator Krzysztof Słoń.
Przedsiębiorcy, którzy chcieliby zainteresować swoimi produktami rządową agencję a potem rynek zagraniczny powinni skontaktować się ze Specjalną Strefą Ekonomiczną Starachowice. Polska Agencja Inwestycji i Handlu działa od 2003 roku. Wcześniej funkcjonowała pod nazwą Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Zmiana nastąpiła 3 lutego bieżącego roku, a podyktowana była poszerzeniem zakresu działalności instytucji. Podstawowym zadaniem agencji jest obsługa inwestorów w Polsce oraz wspieranie ekspansji krajowych przedsiębiorstw za granicą.