REGION
„Nasi sąsiedzi – Żydzi”. Kolejna edycja wyjątkowego konkursu
Już po raz dziesiąty uczniowie wezmą udział w konkursie „Nasi sąsiedzi – Żydzi”. Jest on organizowany przez „Świętokrzyski Sztetl” w Chmielniku oraz UJK w Kielcach i będzie on ukierunkowany na wydarzenia związane z Akcją Reinhardt.
Uroczystej inauguracji podczas XXV Ogólnopolskiego Dnia Judaizmu dokonała kierownik „Świętokrzyskiego Sztetla” Agnieszka Dziarmaga oraz dr hab. Edyta Majcher-Ociesa reprezentująca Instytut Historii UJK.
Komisja konkursowa, jak co roku oczekuje na prace uczniów przypominające relacje polsko-żydowskie z czasów II RP, II wojny światowej i lat powojennych, ale ze szczególnym uwzględnieniem tragicznych skutków Akcji Reinhardt, której 80 rocznica przypada w 2022 roku.
Jej celem było wymordowanie ludności żydowskiej z pięciu dystryktów Generalnego Gubernatorstwa. Pod koniec 1942 roku akcję rozszerzono na wcielony do Prus Wschodnich okręg białostocki. Decyzja o wymordowaniu wszystkich europejskich Żydów zapadła jesienią 1941 roku. Aby skoordynować działania poszczególnych segmentów aparatu państwowego III Rzeszy 20 stycznia 1942 roku zorganizowano konferencję w Wannsee w Berlinie. Przedstawiciel generalnego gubernatora Hansa Franka domagał się na niej, aby „ostateczne rozwiązanie kwestii żydowskiej” zacząć od okupowanej Polski.
– Między innymi te wątki uczniowie powinni uwzględniać w nadsyłanych pracach. Wciąż żyją ludzie, którzy zachowali okrutne wspomnienia z czasów wojny, np. funkcjonowania gett, czy egzekucji. Często przekazywali je z pokolenia na pokolenie, dzieciom i wnukom – mówi Agnieszka Dziarmaga, szefowa Sztetla.
Informacja o konkursie dotarła do zdecydowanej większości szkół w całej Polsce. Konkurs jest skierowany do uczniów szkół wszystkich szczebli. „Dziennikarski” wywiad, słuchowisko, film lub rysunek – to wymagana forma konkursowa.
– Uczniowie szkół ponadpodstawowych powinni przeprowadzić wywiad w formie pisemnej, z osobą pamiętającą funkcjonowanie sztetli, czyli miasteczek i osad, których znaczną część stanowili Żydzi. Oczekiwane są także filmy i słuchowiska. Z kolei uczeń szkoły podstawowej zobowiązany jest do wykonania rysunku dowolną techniką i w dowolnym formacie oraz dołączenia do niego krótkiego opisu. Praca ma upamiętnić ślady materialne obecności Żydów w formie zachowanych budynków, cmentarzy, elementów krajobrazu, czy przejawów kultury – dodaje Agnieszka Dziarmaga.
Prace można nadsyłać do 30 kwietnia.