REGION
Finansowe koło ratunkowe dla Łagowa. Co dalej z gminą?
Ponad 51,5 miliona złotych pożyczki ratunkowej z budżetu państwa otrzymała gmina Łagów na uratowanie swoich finansów. Pieniądze mają przyczynić się do naprawy finansów gminy stojącej na skraju upadku.
To pierwsza jednostka samorządu terytorialnego od 2020 roku, która uzyskała takie wsparcie. Sytuacja finansowa Łagowa była dramatyczna.
– Wisiało nad nami widmo zarządu komisarycznego. Problemy finansowe gminy rozpoczęły się już w 2020 roku. Brak zrównoważonej polityki finansowej doprowadził do wezwania przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Kielcach i uchwalenia Programu Postępowania Naprawczego na lata 2021-2023. Jednak przeztrzy3 lata jego obowiązywania nie zrealizowano przewidzianych w nim zadań a dług gminy zamiast spaść wzrosło z 35 milionów złotych do 40,5 miliona na koniec 2023 roku – informuje Sławomir Miechowicz, burmistrz Łagowa.
Gmina po trzyletnim programie naprawczym została ponownie wezwana w marcu 2024 roku do uchwalenia kolejnego Programu Postępowania Naprawczego tym razem na lata 2024-2026. W kwietniu 2024 roku odchodzący z urzędu burmistrza Paweł Marwicki przygotował i przedstawił radzie miejskiej nowy program naprawczy, który został przez nią przyjęty. Później do władzy doszedł Sławomir Miechowicz.
– Startując do wyborów wiedziałem, że sytuacja finansowa jest zła, ale to, co zastałem przerosło moje wyobrażenia. Zadłużenie w ZUS, konieczność spłaty pożyczki w parabanku, brak pieniędzy na odsetki od kredytów i obligacji, widmo kolejnych nadchodzących faktur oraz poważne ryzyko braku płynności finansowej dla zagwarantowania prawidłowej realizacji inwestycji, a za tym konieczność zwrotu dotacji spędzało sen z powiek – dodaje obecny burmistrz.
Dodatkowo Regionalna Izba Obrachunkowa wnioskowała o zmianę planu naprawczego.
– Podjęliśmy kontrole i weryfikacje gruntów zajmowanych przez lokalne kopalnie kruszywa. W ich wyniku do kasy gminy wpłynie co roku dodatkowych 300 tysięcy złotych w związku. Pracownicy gminy podjęli działania w celu uzyskania wpływów za bezumowne korzystanie z działek gminnych przez kopalnie oraz przygotowali umowy dzierżawy na kolejne lata. Łącznie w 2024 roku do kasy gminy wpłynęło dodatkowych 1,4 miliona złotych uzyskanych od firm zajmujących się działalnością górniczą na terenie Łagowa – podkreśla burmistrz.
Od 2025 roku obowiązywać będzie maksymalna stawka dla gruntów zajmowanych pod działalność gospodarczą, co w przypadku gminy Łagów głównie odczują kopalnie kruszywa.
– Podjęliśmy również trudne decyzje o cięciach wydatków na dopłatach do wody i ścieków, wyłączeniu oświetlenia ulicznego w godzinach nocnych od 23 do 4 rano, redukcji 21 etatów w urzędzie i jednostkach podległych, radykalnemu oszczędzaniu na wydatkach jak choćby brak koszenia rowów przy drogach gminnych. Suma wprowadzonych oszczędności w ciągu sześciu miesięcy 2024 roku wyniosła około 1,5 miliona złotych. W sumie chcemy zaoszczędzić prawie pięć milionów – kwituje Miechowicz.
Nowy Program Postępowania Naprawczego uzyskał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach oraz wojewody świętokrzyskiego, co otworzyło drogę do ubiegania się o pożyczkę ratunkową z budżetu państwa. Podpisanie umowy nastąpiło 17 grudnia. Teraz gmina ma 30 dni, aby spłacić wszystkie kredyty, wykupić obligacje, spłacić ZUS i inne zaległe płatności.