REGION
Czas start! Ruszyła budowa S74 z Kielc do Mniowa
Rozpoczęły się pierwsze prace na budowie odcinka drogi ekspresowej S74 od Mniowa do Kielc. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała plac budowy wykonawcy inwestycji.
W listopadzie wojewoda świętokrzyski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację tej inwestycji za około 537,7 miliona złotych. Wykonawcą jest konsorcjum z liderem firmą Mirbud.
– Mimo zimowej przerwy kontraktowej trwającej od połowy grudnia do połowy marca, wykonawca planuje w tym czasie prowadzenie tych prac, na które pozwolą warunki pogodowe. Będą to między innymi wycinki drzew i krzewów, roboty przy odhumusowaniu terenu i wymianie gruntów. Planowana jest budowa dróg technologicznych, które pozwolą na sprawną komunikację na budowie. Na drogach lokalnych ustawione zostaną pierwsze znaki informujące po robotach budowalnych, ale istotniejsze zmiany organizacji ruchu planowane są w przyszłym roku. Wykonawca rozpoczął już przygotowania do robót. W sąsiedztwie placu budowy zorganizowane zostały zaplecza, na których gromadzone są maszyny i materiały budowlane. Dobiega końca sprawdzanie terenu budowy przez saperów – informuje Małgorzata Pawelec-Buras z GDDKiA.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 16,4 kilometra, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na fragmencie ok. 400 metrów, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc.
– Zadanie obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych – Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) oraz 15 obiektów mostowych (11 w ciągu ekspresowej trasy i czterech nad S74) – dodaje Małgorzata Pawelec-Buras.
Zaprojektowano m.in. 10 wiaduktów drogowych i pięć mostów. Wśród tych obiektów są przejścia dla zwierząt dużych, zarówno zintegrowane z mostami, jak i samodzielne. W rejonie Lasu Węgrzynowskiego wybudowane zostanie przejście górne dla zwierząt typu zielony most. Ponadto przewidziano 14 przejść dla zwierząt małych i średnich oraz 56 przepustów. Zbudowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska m.in. ekrany akustyczne (ok. 7,5 km), drogi dojazdowe komunikujące tereny przyległe (ok. 26 km) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom.