REGION
Coraz mniej białych plam w regionie
Ponad 42 mln złotych trafiło do województwa świętokrzyskiego na usuwanie białych plam komunikacyjnych. W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w regionie dofinansowano 427 linii komunikacyjnych.
Umowy z samorządowcami podpisał dziś (poniedziałek, 23 grudnia) wojewoda świętokrzyski, Józef Bryk.
– To realne wsparcie dla samorządów, które mogą utrzymać już istniejące linie komunikacyjne lub tworzyć nowe. Pozwala to na likwidację wykluczenia komunikacyjnego. Nowe połączenia są tworzone przez gminy lub związki gmin, które następnie wybierają operatorów nowych linii lokalnych. Dla samorządów to bardzo cenne wsparcie, a zainteresowanie tym programem jest bardzo duże – dodaje.
Najwięcej, bo aż 50 linii komunikacyjnych, uruchomi Staropolski Związek Miast i Gmin, obejmujący siedem samorządów z powiatu koneckiego.
– Większość linii, na które otrzymaliśmy wsparcie, to trasy już istniejące z delikatnymi modyfikacjami, odpowiadającymi potrzebom mieszkańców. Ciekawostką w nowym roku będzie nowa linia, która będzie prowadziła z powiatu koneckiego na przystanek kolejowy Centralnej Magistrali Kolejowej Opoczno–Południe. Okazało się, że takie połączenie budzi ogromne zainteresowanie. W ciągu tygodnia wpłynęło ponad sześćset ankiet wskazujących na potrzebę uruchomienia takiego kierunku, więc widać, że robimy to dla ludzi, są zainteresowani i mam nadzieję, że to będzie funkcjonować. W mijającym roku połączenia realizowane przez Staropolski Związek Miast i Gmin obsłużyły około 80 tysięcy biletów – mówi Krzysztof Obratański, burmistrz Końskich.
Dofinansowanie otrzymała również gmina Chmielnik, która otrzymała ponad 100 tysięcy złotych na dwie linie autobusowe, które pozwolą skomunikować niemal wszystkie miejscowości z terenu gminy z Chmielnikiem.
Z kolei gmina Chęciny otrzymała wsparcie w wysokości ponad 500 tysięcy złotych.
– Pozwoli to na utrzymanie dwóch dotychczasowych połączeń na trasach Chęciny–Radkowice–Lipowica–Przymiarki–Starochęciny. To jest bardzo rentowna linia, która cieszy się dużym zainteresowaniem. Kolejna to linia Chęciny–Podzamcze–Mosty–Bolmin, która również zyskała sympatię podróżnych – mówi burmistrz Robert Jaworski.
Po raz pierwszy w historii funkcjonowania Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych zostały podpisane umowy wieloletnie, niektóre obowiązujące przez dwa, trzy, czy nawet siedem lat.