MIASTO
Sukcesy i porażki, czyli 16 lat minęło
Choć trudno podsumować szesnaście lat rządów Wojciecha Lubawskiego na dwóch stronach gazety, postanowiliśmy się z tym zmierzyć. Oto subiektywne – podkreślmy to słowo – zestawienie najważniejszych sukcesów i porażek byłego prezydenta Kielc.
SUKCESY
Nowy układ komunikacyjny miasta
Od początku urzędowania Lubawski uczynił oczkiem w głowie unowocześnienie układu komunikacyjnego miasta. Jedną z najważniejszych inwestycji, które zmieniły Kielce, były budowa węzłów Żytnia i Żelazna. Oba oddano do użytku w 2013 roku, a ich łączny koszt wyniósł blisko 150 milionów złotych. Węzły zapewniły dogodne połączenie z drogą krajową nr 74 oraz ulicą Krakowską. W tym roku w południowej części miasta oddano do użytku zupełnie nową ulicę Pileckiego. Gdy skończy się przebudowa ulicy Wapiennikowej, mieszkańcy Bukówki oraz Barwinka będą mogli bez problemu dostać się do centrum i zachodnich dzielnic Kielc.
Przebudowa dróg wylotowych
Ulice: Krakowska, Ściegiennego, Łopuszniańska, Sandomierska oraz część 1 Maja i Warszawskiej – wszystkie zostały przebudowane po to, żeby usprawnić wjazd do Kielc i wyjazd z miasta. Na wszystkie udało się pozyskać fundusze unijne, które pokryły lwią część kosztów.
Powstanie Kieleckiego Parku Technologicznego
KPT to 250 mln zł zainwestowanych w ciągu dziesięciu lat. To blisko 250 firm, które zatrudniają ponad 1200 osób. To dwa inkubatory, pięć hal produkcyjnych, Energetyczne Centrum Nauki oraz laboratorium druku 3D. Dodajmy, że KPT jest największą tego typu instytucją w Polsce.
Odzyskanie i rozwój Targów Kielce
Mało kto już pamięta, że Targi Kielce na początku prezydentury Wojciecha Lubawskiego nie należały do miasta. Dopiero po sądowej batalii udało się je przejąć i skutecznie rozwijać. W zeszłym roku Targi obchodziły piękny jubileusz 25-lecia. Corocznie w halach przy ul. Zakładowej odbywa się ponad 70 imprez wystawienniczych oraz 700 konferencji, szkoleń i kongresów. W 2013 roku oddane zostały do użytku: nowoczesne Centrum Kongresowe, zachodni terminal wejściowy oraz parking wielopoziomowy.
Polityka senioralna
Seniorzy to największa grupa popierająca byłego już prezydenta Kielc. Trudno się jednak dziwić, skoro dzięki decyzjom Wojciecha Lubawskiego ich standard życia zauważalnie się podniósł. W ciągu 16 lat powstały między innymi nowe kluby seniora oraz ponad 150 mieszkań chronionych, które są rozwiązaniem innowacyjnym w skali Europy.
Rewitalizacja centrum miasta
Jednym przypadła do gustu, drugim niekoniecznie. Faktem jest, że w ciągu kilku lat śródmieście Kielc kompletnie zmieniło swój wygląd. Oprócz Rynku i ulicy Sienkiewicza wyremontowano między innymi ulice: Bodzentyńską, Dużą, Małą, Mickiewicza, Solną; place Artystów i Najświętszej Marii Panny oraz skwer Stefana Żeromskiego.
Budowa Centrum Geoedukacji i Ogrodu Botanicznego
Dziś kielecki Geopark walczy o wpisanie do sieci geoparków UNESCO. To najlepiej pokazuje, jak prężnie rozwija się instytucja powołana przez Radę Miasta w 2003 roku. Odpowiada ona za to, co w Kielcach najcenniejsze – walory geologiczne. Jej chlubą jest Centrum Geoedukacji na Wietrzni. Geopark nadzoruje też i jest odpowiedzialny za Ogród Botaniczny, który powstał dzięki wytrwałym staraniom byłego prezydenta.
Budowa Stadionu Miejskiego oraz Hali Legionów
To nasze dwie sportowe perełki, w których przeżywamy wielkie emocje. Obecną Suzuki Arenę otwarto w 2006 roku. Kiedy w innych miastach dopiero snuto plany budowy nowych stadionów, u nas przecinano już wstęgę. Podobnie było z Halą Legionów, otwartą trzy miesiące po stadionie. Powstały też kryte baseny na każdym osiedlu.
Rewitalizacja Wzgórza Zamkowego
Kiedyś były tam ruiny starego kieleckiego więzienia, dziś to jedno z najpiękniejszych miejsc w Kielcach. Od 2012 roku przy ulicy Zamkowej działa Ośrodek Myśli Patriotycznej i Obywatelskiej oraz Instytut Dizajnu. Obie jednostki powstały dzięki uporowi Wojciecha Lubawskiego.
Remont Amfiteatru Kadzielnia
Projekt przebudowy tej wspaniale położonej sceny Wojciech Lubawski zainicjował w 2008 roku, remont zakończył się dwa lata później. Dziś amfiteatr jest jednym z najpiękniejszych w Europie. Ma stałe zadaszenie sceny i rozkładane zadaszenie nad widownią. Może w nim zasiąść blisko 5,5 tys. osób.
Uratowanie dworca autobusowego
Wielu oskarża byłego prezydenta o to, że cztery lata temu mógł kupić dworzec za 10 mln zł, ale zapomina, że wówczas musiałby się zmagać z restrukturyzacją oraz wielomilionowym długiem. Przypomnijmy też, że Ratusz nie zgodził się na to, by dworzec zamienić de facto w galerię handlową. W 2017 roku władze miasta kupiły obiekt za 20 mln zł i od razu przystąpiły do generalnej przebudowy. Efekt jest taki, że za niecałe dwa lata znów będziemy mieli jeden z najpiękniejszych dworców w Polsce.
Darmowe szczepienia
Dzięki prezydentowi Lubawskiemu staliśmy się prekursorem na skalę światową we wprowadzaniu bezpłatnego programu szczepień. Kieleckie przychodnie realizują szczepienia przeciwko grypie dla starszych osób oraz przeciw meningokokom i pneumokokom, ospie wietrznej i wirusowi HPV.
PORAŻKI
Lotnisko w Obicach
To wielkie marzenie Wojciecha Lubawskiego, które prawdopodobnie szybko się nie spełni. Zmieniały się plany i koncepcje, ale przez wiele lat nie było konkretnej szansy na pozyskanie pieniędzy centralnych bądź unijnych. Natomiast miasto wydało na tereny w Obicach ponad 30 mln zł. Nowa władza będzie musiała zdecydować, co z nimi zrobić.
Przystanki
„Przystanki za 400 tysięcy złotych” – ta sensacja obiegła w pewnym momencie całą Polskę. Niewiele w tym prawdy, bo same wiaty kosztowały maksymalnie 70 tys. zł, a reszta to koszt przebudowy zatok, zaś 85 proc. środków na inwestycję pochodziło od Unii Europejskiej. Wydatek może udałoby się obronić, gdyby nie to, że przystanki są niefunkcjonalne i w żaden sposób nie chronią przed niesprzyjającą pogodą.
Brak pomysłów na zatrzymanie młodych ludzi
Jeden z głównych zarzutów wobec byłego prezydenta to odpływ młodych ludzi z miasta. W polityce Wojciecha Lubawskiego nie było konkretnych działań zmierzających do ich zatrzymania. Absolwenci kieleckich szkół średnich często wybierali Kraków, Warszawę, Lublin bądź Łódź. Pozostający mieli natomiast z władzą pod górkę, co świetnie obrazują choćby wieloletnie próby powołania Młodzieżowej Rady Miasta.
Brak współpracy z rowerzystami
Gdy w innych miastach rowery powoli wypierają samochody, u nas jest wręcz odwrotnie. To, niestety, skutek lat zaniedbań w kwestii odpowiedniej sieci dróg rowerowych. Istniejące ścieżki często nie spełniają żadnych norm. Gdy wiele polskich miast wymienia już stacje i rowery miejskie na nowe, u nas nadal trwa dyskusja, czy są one w ogóle potrzebne.
Piotr Natkaniec