MIASTO
Strategia Komunikacji Zbiorowej. Do oceny w ZTM
Szybki miejski autobus i szynobus do podmiejskich gmin ma usprawnić transport w Kielcach i powiecie kieleckim.
Kielczanie mogą ocenić wszystkie pomysły przedstawione w „Planie transportowym gminy Kielce oraz gmin przyległych tworzących wspólną komunikację zbiorową”. Dokument został przygotowany przez inżynierów z Politechniki Krakowskiej, zakłada m.in. wydzielenie nowych bus pasów dla autobusów (zaproponowano ponad 36km nowych pasów autobusowych, m.in. na Sandomierskiej, Tarnowskiej, Ogrodowej czy Jana Pawła II). Nie ucieszy to jednak kierowców, bo pasy mają być wydzielane w dużej mierze z istniejących jezdni. Poszerzenie istniejących będzie konieczne jedynie na ulicach: Źródłowej i Tarnowskiej.
Rozbudowie systemu pasów autobusowych ma towarzyszyć rozbudowa systemu monitoringu wykorzystywania pasów autobusowych zgodnie z ich przeznaczeniem. Autobusy mają mieć też priorytety w sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach.
Fachowcy zaproponowali też utworzenie trzech linii o charakterze regionalnym, obsługiwanych autobusami szynowymi: do Piekoszowa (z ewentualnym wydłużeniem do Włoszczowej), do Zagnańska (z ewentualnym wydłużeniem do Skarżyska-Kamiennej i do Sitkówki-Nowiny (w przyszłości, z ewentualnym wydłużeniem do planowanego lotniska w Obicach).
Pociągi miałyby kursować w godzinach szczytu co pół godziny, a poza szczytem co godzinę. Jednocześnie ten system ma być uzupełnieniem dla strategii rozwoju komunikacji województwa, która kładzie nacisk na połączenia kolejowe.
Proponowane są nowe przystanki, m.in. pełniejsza obsługa osiedla Na Stoku i pętla manewrowa przy Campusie Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Natomiast w obrębie ścisłego centrum Kielc zaproponowano wprowadzenie linii miejskiej, kursującej obok wprowadzonych już bezpłatnych autobusów zero wu i zero zet. Miałaby biec ulicami: Jana Pawła II – Czerwonego Krzyża – Wesołą – Bodzentyńską.
Inżynierowie podkreślili znaczenie budowy systemu „Parkuj i Jedź”, czyli parkingów przesiadkowych dla kierowców korzystających z autobusów, co ma sprzyjać ograniczeniu liczby samochodów w mieście.
Zaproponowali takie parkingi w rejonie skrzyżowania Warszawskiej i Jeleniowskiej, Sandomierskiej i Szczecińskiej, Popiełuszki i Armii Ludowej, Piekoszowskiej i Jarząbek, Szajnowicza-Iwanowa i Massalskiego, Krakowskiej i Jagiellońskiej oraz przy ul. Zagnańskiej w sąsiedztwie NOMI.
Są też wypunktowane standardy dotyczące wyposażenia taboru, m.in. możliwość przewiezienia roweru i wózków, klimatyzacją czy informacją o kolejnych przystankach.
Istotnym składnikiem podwyższenia jakości obsługi transportem zbiorowym ma być jego
Integracja, czyli współpraca pomiędzy różnymi przewoźnikami w zakresie m.in. koordynacji przebiegu linii komunikacji zbiorowej i koordynacji rozkładów jazdy.
Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach informuje, że pełny projekt Planu został udostępniony na stronie internetowej ZTM oraz wyłożony do publicznego wglądu w siedzibie Zarządu przy ul. Głowackiego 4. Konsultacje będą prowadzone do 28 marca.