MIASTO
Radni odrzucili plan zrównoważonej mobilności dla Kielc
![Radni odrzucili plan zrównoważonej mobilności dla Kielc](/media/k2/items/cache/9ccfdaa3ebae00b5bd9065ecffc7969b_XL.jpg)
![Radni odrzucili plan zrównoważonej mobilności dla Kielc](/media/k2/items/cache/9ccfdaa3ebae00b5bd9065ecffc7969b_L.jpg)
Liczy ponad 550 stron, kosztował 700 tysięcy złotych i został wykonany przez zewnętrzną firmę – mowa o planie zrównoważonej mobilności dla Kielc, który podczas dzisiejszej (9.11) sesji nie otrzymał większości w gremium. Ten ruch może skutkować trudnościami z pozyskiwaniem środków zewnętrznych dla miasta.
Dokument jest bardzo obszerny i wywołał szeroką dyskusję wśród kieleckich radnych, którzy głównie martwili się o fakt, że jedno z założeń planu zakłada ograniczenie ruchu samochodów osobowych w większości miasta.
- Wiem, że to jeden ze scenariuszy i dotyczy 2030 roku, ale ktoś to będzie później realizował. Przyjdzie jakiś szaleniec i postanowi, że będzie ograniczał ruch kołowy w mieście. Stwarzamy sobie nieprawdopodobne zagrożenie i nakładamy pętlę na szyję. Cena? Możliwość sięgania po środki zewnętrzne – mówił radny Marcin Stępniewski.
Przedstawiciel firmy realizującej plan zaznaczał jednak, że najbardziej prawdopodobnym i rekomendowanym dla Kielc scenariuszem jest „mobilność oraz zróżnicowanie preferowanych środków transportu”.
Wśród jego głównych założeń można wymienić przede wszystkim transport oparty na systemie autobusowym i ograniczenie ruchu w centrum miasta.
Przy tej okazji pojawił się również temat tramwajów w Kielcach.
- Zastanawiam się, dlaczego w tym dokumencie nie ma ani jednego słowa o tramwajach, czyli najbardziej ekologicznej formie transportu. W Kielcach mówi się o tym od lat 20-tych, a tak szeroka analiza nawet nie uwzględnia tego typu rozwiązania – zauważył radny Karol Wilczyński.
– Kielc dzisiaj nie stać na tramwaje. Najpierw trzeba zainwestować w wymianę autobusów i przygotować się do lepszego funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Za ileś lat można powrócić do tych rozmów, ale nie dzisiaj. Patrzmy na to realistycznie – mówiła wiceprezydent Bożena Szczypiór.
Finalnie za projektem uchwały opowiedziało się dziewięcioro radnych: Jarosław Bukowski, Anna Kibortt, Joanna Litwin, Marian Kubik, Zdzisław Łakomiec, Marianna Noworycka-Gniatkowska, Bożena Sieczka, Arkadiusz Ślipikowski i Joanna Winiarska.
Przeciwko było również dziewięciu radnych: Dariusz Kisiel, Piotr Kisiel, Monika Kowalczyk, Wiesław Koza, Monika Słoniewska, Marcin Stępniewski, Katarzyna Suchańska, Kamil Suchański i Karol Wilczyński.
Od głosu wstrzymali się: Michał Braun, Katarzyna Czech-Kruczek, Jarosław Karyś, Tadeusz Kozior, Anna Myślińska i Katarzyna Zapała.
To oznacza, że projekt uchwały został odrzucony.
![Poradnia Profilaktyki Chorób Piersi w szpitalu na Prostej działa też w wakacje](/media/k2/items/cache/b3537d4c40b33251f3c31470e1914d9b_L.jpg)
![Znamy nowego dyrektora wydziału Promocji, Kultury i Sportu kieleckiego Ratusza](/media/k2/items/cache/a937c5c3e6feb5d7b41d071808a08b6f_L.jpg)
![Zmiany w Galerii Echo](/media/k2/items/cache/f8e24e3939f05dc9acde3f9154c9aa19_L.jpg)
![Co robić w weekend w Kielcach? Pierwszy mecz u siebie i bilardowe mistrzostwa](/media/k2/items/cache/3873d7d720e2675c486ad9556a8b8195_L.jpg)
![Do dwóch razy sztuka. Rada Miasta jednak przyjęła rezolucję w sprawie szybkich kolei](/media/k2/items/cache/8c8f5b4c78387e37252eec3317e45c8e_L.jpg)
![Będą nowe bloki na kieleckim Baranówku](/media/k2/items/cache/022e51588e06331d4d6244558f1b0dd8_L.jpg)
![Kielecka Rada Miasta bez rezolucji w sprawie szybkich kolei](/media/k2/items/cache/244a215227f84f9848fdeceb17277eae_L.jpg)
![Milion złotych na likwidację „kopciuchów”. Można składać wnioski](/media/k2/items/cache/808b8b1566d90dd333b87738dc8156a3_L.jpg)
![Mimo remontu, Muzeum Zabawek i Zabawy jest ciągle otwarte](/media/k2/items/cache/3ca96839d5cee4ea24dd54c694101570_L.jpg)