Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM
Radio eM

MIASTO

Radio eM Kielce w sprawie podatku od mediów

środa, 10 lutego 2021 12:20 / Autor: Michał Łosiak
Radio eM Kielce w sprawie podatku od mediów
Fot. Piotr Michalec
Radio eM Kielce w sprawie podatku od mediów
Michał Łosiak
Michał Łosiak

Radio eM Kielce w pełni popiera stanowisko Pakietu Niezależnych Stacji Radiowych dotyczące podatku od mediów. „Planowany podatek nieuchronnie  doprowadzi  do bankructw małych, lokalnych stacji, w najlepszym przypadku do dużych zwolnień, bądź przejmowania ich przez międzynarodowe koncerny medialne”, czytamy w komunikacie.

Przypomnijmy, że rząd planuje wprowadzić nowy podatek obejmujący media tradycyjne, portale internetowe i firmy, które oferują zewnętrzne nośniki reklam. Do wpłaty składki zobowiązane miałyby być także podmioty prowadzące kina.

Zgodnie z rządowym projektem ustawy, podatek zapłacą te media i firmy, które osiągną przychód z reklam na kwotę ponad miliona złotych. Wyjątek stanowi prasa. Tam kwota została podniesiona do ponad piętnastu milionów.

Projekt mówi również o przeznaczeniu składek. Połowa z nich zostanie przekazana Narodowemu Funduszowi Zdrowia, 35 procent na Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zaś piętnaście procent – Narodowemu Funduszowi Ochrony Zabytków. Do 16 lutego rząd zaplanował konsultacje dotyczące planowanego podatku.  

Radio eM Kielce w pełni popiera stanowisko Pakietu Niezależnych Stacji Radiowych dotyczące rządowej składki. Głównym postulatem jest zrównanie progu, od którego będzie obowiązywać danina dla stacji radiowych, do wartości takiej jak dla prasy, czyli do piętnastu milionów złotych.

„Planowany podatek nieuchronnie  doprowadzi  do bankructw małych, lokalnych stacji, w najlepszym przypadku do dużych zwolnień, bądź przejmowania ich przez międzynarodowe koncerny medialne. Żadna ogólnopolska stacja czy sieć sterowanych centralnie stacji nie przejmie służby, którą pełnią lokalne rozgłośnie dla lokalnej społeczności”, czytamy w oświadczeniu.

– Z pewnością nie cieszymy się z nowego podatku. Trzeba jednak przyznać, że projekt ustawy zakłada konkretne przeznaczenie środków. Takie rozwiązanie mogłoby być formą wsparcia mediów lokalnych i obywatelskich, co stanowi ciekawy pomysł. Miejmy nadzieję, że konsultacje doprowadzą do tego, że projekt będzie akceptowalny przez media – mówi Paweł Michalec, dyrektor ds. marketingu Radia eM Kielce.

Pełne uzasadnienie stanowiska Pakietu Niezależnych Stacji Radiowych

Właścicielami lokalnych stacji są polskie osoby fizyczne, fundacje, samorządy, uczelnie  i kościoły, które przez ostatnie ćwierć wieku budowały prywatny lokalny rynek radiowy od zera. Większość z nich zatrudnia 20 do 30 osób.  W czasie pandemii  wielu lokalnych reklamodawców zamknęło swoje przedsiębiorstwa lub w ramach oszczędności zrezygnowało z reklamy. Branże eventowa, restauracyjna, fitnessowa i szeroko rozumiana turystyczna to w niektórych stacjach blisko 50% wpływów. Obroty za rok 2020 drastycznie spadły a stacje utrzymują się w znacznej mierze z rządowych tarcz. Większość lokalnych stacji walczy o przetrwanie. Stacje płacą za koncesje, częstotliwości, prawa autorskie itd. podczas, gdy strona internetowa, czy gazety są wolne od takich obciążeń.

Płatne reklamy związane z pandemią, trafiły jak zawsze do stacji ogólnopolskich. Małe stacje informowały o zasadach poruszania się w nowej rzeczywistości, o nowych rządowych ograniczeniach i ich znoszeniu bezpłatnie, to znaczy za własne pieniądze. Większość lokalnych stacji na czas pandemii wprowadziła dla najbardziej poszkodowanych firm i branż bezpłatne akcje reklamowe i informacyjne. Najbardziej optymistyczne estymacje prognozują reklamy w 2021 na poziomie niższym niż w roku 2019, więc nie dają szans na odrobienie strat.

Autorzy projektu ustawy wyraźnie pomylili duże koncerny medialne, pracujące na zyskowności 15-30% z małymi lokalnymi stacjami, których większość już przed pandemią działała na poziomach zyskowności 3-10%. Proponowana danina jest w istocie PODATKIEM OBROTOWYM, który nie uwzględnia kosztów prowadzenia działalności.

Nie można małych polskich przedsiębiorstw traktować na równi z potężnymi międzynarodowymi koncernami medialnymi.

Planowany podatek nieuchronnie  doprowadzi  do bankructw małych, lokalnych stacji, w najlepszym przypadku do dużych zwolnień, bądź przejmowania ich przez międzynarodowe koncerny medialne. Żadna ogólnopolska stacja, czy sieć sterowanych centralnie stacji nie przejmie służby, którą pełnią lokalne rozgłośnie dla lokalnej społeczności.

Nie chcemy być gorzej traktowani od wydawców lokalnej prasy, czy lokalnych portali internetowych. Różne wysokości kwot wolnych od podatku będą prowadzić do nieuczciwej konkurencji. Postulujemy o wyrównanie progu obowiązywania podatku do 15 000 000 zł również dla nadawców radiowych, tak jak dla wydawców prasy.

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

TWÓJ NEWS
POSŁUCHAJ
WIDEO