MIASTO
Państwowa Inspekcja Pracy ma 105 lat
„Człowiek a środowisko pracy” pod takim hasłem na Politechnice Świętokrzyskiej, w piątek (11 października) odbyła się konferencja z okazji 105-rocznicy powstania Państwowej Inspekcji Pracy. Instytucja została powołana dekretem naczelnika Józefa Piłsudskiego w 1919 roku.
Mimo upływu lat głównym celem Inspekcji jest dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy.
– Chcemy, żeby każda osoba, która idzie do pracy, wracała z niej w całości, żeby nie straciła życia, zdrowia, kawałka kończyny. Cała idea bezpieczeństwa, higieny pracy polega na tym, że idziemy do pracy i wracamy bez uszczerbku dla siebie. Więc przypominamy, że my jesteśmy też po to, żeby przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy były przestrzegane nie tylko poprzez kontrolę, ale poprzez kampanię, które organizujemy, konferencje, wydawnictwa, szeroką działalność taką poradniczą i edukacyjną – mówi Marcin Stanecki, główny Inspektor Pracy.
Partnerem konferencji była Politechnika Świętokrzyska, jak mówi profesor Agnieszka Piotrowska-Piątek współpraca między nauką a Państwową Inspekcją Pracy ma kluczowe znacznie w kontekście zmniejszania wskaźnika wypadkowości w zakładach pracy.
– Warto również powiedzieć, że główną przyczyną wypadków przy pracy pomimo tak wielu akcji no nadal jest nieprawidłowe zachowanie się pracowników. Prawie połowa wypadków jest spowodowana właśnie tą przyczyną. Stąd te działania edukacyjne, działania prewencyjne są nadal niezwykle istotne i ponieważ Politechnika Świętokrzyska kształci kadry inżynierskie, które zasilają sektor produkcyjny, sektor usługowy w naszym województwie, my w naszych programach kształcenia bardzo mocno akcentujemy wszelkie tutaj problemy związane z tworzeniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy – dodaje profesor Politechniki Świętokrzyskiej.
Piątkowa konferencja w Kielcach była okazją do podsumowania dotychczasowej działalności, a także wyznaczeniu planów na przyszłość. Wśród priorytetów Państwowej Inspekcji Pracy będzie m.in. informatyzacja z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, a także prowadzenie działań profilaktycznych wśród pracowników i pracodawców.
Obecnie w całym kraju pracuje 1500 inspektorów.