MIASTO
[AKUTUALIZACJA] Miasto nie zabiega o rządowe fundusze na rozwój przemysłu
Jak dowiadujemy się z interpelacji radnego Marcina Stępniewskiego, miasto Kielce nie złożyło wniosku do piątej edycji Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład, której celem był rozwój stref przemysłowych.
– Kielce obiektywnie potrzebują uzbrojonych terenów inwestycyjnych, które obecnie właściwie nie istnieją w granicach naszego miasta. Piąta edycja Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych była skonstruowana właśnie w celu powstawania takich terenów. Jak wskazano w programie możliwe było dofinansowanie nawet do 98 procent inwestycji w obszarze budowy lub modernizacji infrastruktury drogowej, wodno-kanalizacyjnej oraz elektroenergetycznej, w tym oświetleniowej – informuje Marcin Stępniewski.
Ponadto, z dokumentu dowiadujemy się również, że miasta z naszego regionu, takie jak Staszów czy Starachowice łącznie uzyskały blisko 150 milionów złotych na ten cel.
Na odniesienie się do problemu miasto ma czternaście dni.
AKTUALIZACJA
W lipcu 2022 roku interpelację w sprawie rządowych programów inwestycyjnych składał również radny Dariusz Kisiel. W otrzymanej od miasta odpowiedzi można było przeczytać między innymi na temat piątej edycji Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład. Prezydent Bogdan Wenta zaznaczył wówczas, że gmina Kielce (jak również tereny zlokalizowane w Obicach) nie spełnia wymaganych kryteriów naboru, toteż nie może wziąć w nim udziału.
Przypomnijmy, że wniosek mógł być złożony na inwestycję, której celem jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom COVID-19 poprzez stworzenie lub poprawę warunków obsługi i rozwoju:
- Istniejących (…) terenów inwestycyjnych o powierzchni co najmniej 80 ha, oznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako teren produkcji, z których przynajmniej 50 proc. powierzchni było w dniu ogłoszenia naboru zagospodarowane infrastrukturą przemysłową.
- Planowanych (…) terenów inwestycyjnych o powierzchni co najmniej 60 ha, które przynajmniej w 50 proc. stanowią własność Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, spółek zarządzających specjalnymi strefami ekonomicznymi.
- Międzynarodowych terminali intermodalnych o strategicznym znaczeniu gospodarczym, funkcjonujących w ramach sieci kompleksowej i bazowej TEN-T obejmującej linie kolejowe, porty i terminale kolejowo-drogowe.