Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

MIASTO

Miasto bierze się za reklamowy chaos. Ruszają konsultacje

czwartek, 28 września 2017 12:52 / Autor: Piotr Natkaniec
Miasto bierze się za reklamowy chaos. Ruszają konsultacje
Miasto bierze się za reklamowy chaos. Ruszają konsultacje
Piotr Natkaniec
Piotr Natkaniec

Reklamowy chaos już niedługo zniknie z ulic Kielc. Miejscy urzędnicy mają gotowy projekt przepisów, które określają reguły umieszczania reklam oraz szyldów na terenie miasta. Jednak przed ich wprowadzeniem będą szerokie konsultacje społeczne.

Kierunek pozytywnych zmian wytyczyła tzw. ustawa krajobrazowa, która weszła w życie ponad rok temu. Daje ona samorządom spore pole manewru, dlatego każda gmina tworzy na jej podstawie swój własny kodeks. Ten kielecki ujrzy światło dzienne już na początku października. - To naprawdę bardzo trudne przepisy. Dotyczy setek tysięcy osób, każdej działalności gospodarczej i każdej nieruchomości. Bez osiągnięcia zgody publicznej i licznych wypowiedzi nie jesteśmy w stanie stworzyć dobrych przepisów. Dlatego zachęcamy do udziału w konsultacjach - mówi dyrektor wydziału rozwoju i rewitalizacji w ratuszu, Artur Hajdorowicz.

Pierwszy, tzw "pozaustawowy" etap konsultacji potrwa od 2 października do 14 listopada, natomiast 23 października o godzinie 16.30 odbędzie się dyskusja publiczna dotycząca zmian przepisów. Urzędnicy przygotowali aż 12 różnych wersji projektu uchwały krajobrazowej. - Nasze pomysły są zrównoważone, ale jesteśmy w stanie zmienić każde zdanie w projektach. Chcemy zlikwidować patologię, czyli nagromadzenie nośników w jednym miejscu, tak jak to ma miejsce na przykład na krakowskiej rogatce. Ta uchwała jest też w ich interesie. Jeżeli jest natłok reklam to nikt tego nie czyta - tłumaczy Hajdorowicz.

Najważniejszą zmianą będzie podział miasta na cztery strefy – śródmieście, tereny zielone, tereny z przewagą funkcji gospodarczej oraz pozostała zabudowa (jednorodzinna, wielorodzinna, usługowa itd.). W zabytkowym centrum ma zostać wprowadzony zakaz montowania reklam. Wyjątkiem będą imprezy tymczasowe oraz kampanie wyborcze. Dodatkowo będzie można pokryć zaledwie 20% przeszkleń na znaki firmowe. Podobne zasady przyjęto dla parków, skwerów oraz miejsc rekreacji i wypoczynku. Znacznie więcej swobody będą mieli właściciele hurtowni, magazynów i składów. Pozostali, czyli przedsiębiorcy posiadający mniejsze firmy, muszą przygotować się na regulację wielkości nośników oraz zmiany w zasadach ich umieszczania.

Nowe regulacje będą wymagać stałej kontroli, wzrosną więc koszty obsługi administracyjnej. Dlatego urzędnicy prawdopodobnie wprowadzą opłaty za montowanie reklam. Maksymalne stawki określa ustawa krajobrazowa: stawka jest podzielona na dwie części. Pierwsza, zależna od sztuki nośnika wynosi maksymalnie 900 zł rocznie, natomiast druga, zmienna - zależna od metrów kwadratowych reklamy - wynosi do 100 zł rocznie. Jednak gmina sama określa opłaty, a urzędnicy nie muszą się decydować na tak duże wydatki dla przedsiębiorców. W przypadku nielegalnego nośnika wysokość kary może wynosić nawet 40-krotność stawek opłat za reklamy.

Na początku stycznia władze miasta chcą wyłożyć projekt uchwały do publicznego wglądu. W marcu zostanie przeprowadzony drugi etap konsultacji, natomiast uchwała trafi pod obrady rady miasta w kwietniu 2018 roku. 

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO