KULTURA
Filharmonia Świętokrzyska zaprasza na koncerty w formie online
16 kwietnia – „Wieczór z klasyką”, a 20 kwietnia „Scena dla muzyki polskiej” - to dwa najbliższe koncerty, które Filharmonia Świętokrzyska będzie emitowała online, na swoim kanale na YouTube.
„Wieczór z klasyką” to propozycja Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej, która będzie dostępna 16 kwietnia o godzinie 19.00 na kanale YouTube FŚ. Orkiestra pod batutą Jacka Rogali zaprezentuje Symfonię nr 16 C-dur KV 128 Mozarta oraz Symfonię C-dur op. 11 Elsnera. Trzyczęściowa Symfonia Wolfganga Amadeusa Mozarta powstała w Salzburgu w maju 1772 roku. Kompozytor miał wówczas szesnaście lat. Natomiast Symfonia C-dur Józefa Elsnera napisana została na przełomie lat 1804/1805, dedykowana jest Wojciechowi Bogusławskiemu, który w tym czasie prowadził w Warszawie dwa teatry. W utworze wyraźnie słychać elementy polskiej muzyki ludowej. Symfonia C-dur to jedna z tych symfonii rodzimych twórców, w których najsilniej zaznaczają się wpływy stylu klasyków wiedeńskich.
We wtorek, 20 kwietnia o godzinie 18.30 koncert online „Scena dla muzyki polskiej“, Ensemble Barocum. Zachowane dzieła polskich kompozytorów epoki baroku na sopran solo nie są zbyt liczne. Większość kompozycji, które przetrwały do naszych czasów to utwory w pełnej cztero- czasem pięciogłosowej obsadzie, przeważnie z towarzyszeniem instrumentów i basso continuo.
Ensemble Barocum zebrał te nieliczne przykłady kompozycji solowych w jeden program koncertowy, który dopełniony został muzyką czysto instrumentalną. Wśród wybranych utworów znalazła się m.in. kompozycja Video Coelos, która pochodzi z wydanego w 1611 roku w Wenecji zbioru autorstwa Mikołaja Zieleńskiego Offertoria e Communiones totius anni. Ta obszerna kolekcja jest jedynym przykładem kompozycji polskiej proweniencji, które ukazały się drukiem w Europie Zachodniej czasów baroku.
Kolejne dwa utwory to kompozycje związanego z prymasowską kapelą w Łowiczu Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego – często wykonywane Jesu Spes Mea oraz mniej znane, Veni Sancte Spiritus. W programie zamieszczone zostały również szczególne przykłady utworów do tekstów polskich. Te dwie kompozycje należą do grupy tzw. planktów polskich, arii, które były częścią wykonywanych w czasie Wielkiego Tygodnia łacińskich pasji. Pierwsza z nich, Płaczcie Anieli, pochodzi z pasji Kotowicza, a druga z pasji A. Hermanowskiego (imiona obu autorów nie są znane).
Z kolei dwa utwory Krystiana Józefa Rutha zachowały się w Sandomierzu – kompozytor w połowie XVIII w. związany był z tamtejszym klasztorem sióstr Benedyktynek. W obu kompozycjach głosowi solowemu towarzyszy dwoje skrzypiec, altówka (w tym wypadku jej partia realizowana przez violę da gamba) oraz basso continuo. Program dopełniają utwory instrumentalne pochodzące ze zbioru Adama Jarzębskiego Canzoni e concerti z 1627 roku (m.in. słynna Chromatica), Canzona Prima Marcina Mielczewskiego, w której odnaleźć można rytmy polskich tańców ludowych, oraz jedyny zachowany instrumentalny utwór kapelmistrza Katedry Wawelskiej, Franciszka Liliusa, Aria na dwoje skrzypiec, violę da gamba i basso.continuo.
Koncert współorganizowany z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu "Scena dla Muzyki Polskiej".