KULTURA
ESK 2029. Tak wygląda logo mające reprezentować Kielce
Kielce zaprezentowały logotyp, który dołączą do wniosku o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2029. Przedstawia on koło oraz wielobok przypominające wspólnie dwukropek.
Każdego roku Unia Europejska typuje dwa państwa, z których chętne miasta mogą ubiegać się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. W przypadku Polski w 2000 roku miano otrzymał Kraków, z kolei w 2016 roku – Wrocław. Kolejna tego typu szansa przypada za sześć lat. Tym razem o wyróżnienie powalczą m.in. Kielce.
– Mamy deklaracje współpracy w tym zakresie od władz wojewódzkich, ale też od Ostrowca Świętokrzyskiego, Sandomierza, Starachowic. Będziemy chcieli zaangażować kolejne samorządy – mówi wiceprezydent Marcin Chłodnicki.
Nabór wniosków rozpoczął się już w listopadzie 2022 roku. Jednak stolica województwa świętokrzyskiego nie złożyła jeszcze dokumentów. Ma na to czas do 15 września 2023 roku.
– Do drugiego półrocza tego roku będziemy chcieli, żeby wniosek już był gotowy do złożenia. 24 stycznia wybieramy się z kolei na spotkanie do ministerstwa, na którym zostaną określone konkretne ramy i cała procedura działania – dodaje wiceprezydent.
Jak czytamy na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, miasta z zaszczytnym tytułem Europejskiej Stolicy Kultury na rok stają się kulturalnymi centrami Europy i zyskują szansę promocji na międzynarodowej arenie dzięki wydarzeniom artystyczno-kulturalnym, które skupiają uwagę turystów i gości z całego kontynentu.
– Ten projekt nie jest skierowany do wielkich aglomeracji, a właśnie do miast wielkości Kielc. Tak, aby wspierać je w rozwoju. Ważny jest nie tylko sam tytuł Europejskiej Stolicy Kultury, ale również cały proces dochodzenia do niego. To sprawia, że przez pewien czas oczy całej Polski, a być może nawet świata będą skupione między innymi na Kielcach jako jednym z miast walczących o tytuł – zauważa Chłodnicki.
Jednym z elementów koniecznych do złożenia wniosku i starania się o tytuł ESK jest logo. To zostało dzisiaj (12 stycznia) zaprezentowane przez miasto.
– W tym logotypie chcemy zaakcentować wagę dziedzictwa geologicznego. Odwołujemy się między innymi do motywu krzemienia, który może wywołać iskrę, czyli początek nowej energii, która uruchamia kolejne zmiany. W swojej geometrycznej prostocie znak ten nawiązuje do charakterystycznego elementu głazów znajdujących się na gołoborzach Gór Świętokrzyskich. Jest to również nawiązanie do funkcjonującego w przeszłości Staropolskiego Okręgu Przemysłowego – tłumaczy dr Marcin Zdanowicz.
– W sensie całościowym ten znak nawiązuje do znaku nieskończoności, ale także formy dwukropka, który akcentuje naszą otwartość. Został też użyty nieprzypadkowy krój pisma – Antykwa Półtawskiego autorstwa Adama Półtawskiego, który w latach 1945-49 mieszkał w Kielcach i współpracował z tutejszym wydawnictwem „Jedność” – dodaje.
Autorem projektu jest dr Wojciech Domagalski.