"Muzyczne wojaże" pamięci Pawła Adamowicza
Pamięci zmarłego tragicznie prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza poświęcony zostanie koncert pt. "Muzyczne wojaże", który odbędzie się w najbliższy piątek w sali koncertowej Filharmonii Świętokrzyskiej. W programie znajdą się utwory Borodnina "W stepach Azji Środkowej", Dvoraka symfonia "Z Nowego Świata" oraz prawykonanie "Koncertu na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną" Majkusiaka.
Przed publicznością wystąpią flecistka Anna Karpowicz, pianista Marek Bracha oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą dyrektora Filharmonii, Jacka Rogali.
Muzyczne wojaże rozpoczną się od XIX-wiecznej Rosji, a konkretnie od dzieła Aleksandra Borodina – wybitnego chemika, profesora Akademii Medycznej w Petersburgu, autora kilkudziesięciu dysertacji badawczych. Twórca opery Kniaź Igor sam siebie nazywał „muzykiem niedzielnym”, jako że komponował w chwilach wolnych od pracy. I mimo że napisał niewiele, to jednak kilku znakomitych kompozytorów ma mu wiele do zawdzięczenia. Programowy obraz symfoniczny "W stepach Azji Środkowej" powstał w 1880 roku, a pozamuzyczną treść doskonale oddają słowa jego autora: "Pośród monotonnego stepu Azji Środkowej rozbrzmiewają spokojne tony rosyjskiej pieśni. Z oddali słychać tętent koni i wielbłądów oraz dźwięki orientalnej melodii. Zbliża się tubylcza karawana. Pod osłoną rosyjskich żołnierzy kontynuuje ona bezpiecznie swoją drogę poprzez bezkresne pustacie, oddalając się powoli coraz bardziej. Rosyjska pieśń i orientalna melodia łączą się w pięknej harmonii, której echa gubią się w przestworzach ponad stepem".
Następnie słuchacze przeniosą się do Polski, by podziwiać mistrzowskich solistów w prawykonaniu "Koncertu na flet, fortepian i orkiestrę symfoniczną" Mikołaja Majkusiaka zamówionego przez Filharmonię Świętokrzyską w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest to pięcioczęściowa kompozycja zróżnicowana rytmicznie i jak zwraca uwagę w komentarzu autor, oprócz wirtuozerii solistów „Bardzo ważnym aspektem brzmienia kompozycji jest specyficzna orkiestracja utworu wykorzystująca towarzyszące solistom kameralne grupy instrumentów wchodzące w skład orkiestry symfonicznej".
Ostatnim punktem muzycznych wojaży będą Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, dokąd wyjechał z rodziną w maju 1892 roku Antonin Dworzak. Tam powstała Symfonia "Z Nowego Świata" - niezwykle spójna kompozycja, ulubiona pozycja w repertuarze orkiestrowym publiczności w każdym wieku, w której każdy kto ma „nosa” musi wyczuć wpływ Ameryki. Ale zawsze jest to i będzie czeska muzyka.
MIKOŁAJ MAJKUSIAK (ur. 1983 r.) – absolwent klasy kompozycji prof. Moryto (z wyróżnieniem) oraz akordeonu prof. Puchnowskiego warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki (w tym Stypendium Młoda Polska).
Koncertował oraz jego utwory prezentowano w większości krajów Europy, w Chinach, Japonii i Kanadzie. Kompozycje doczekały się również licznych wykonań, m.in.: Concerto in Airna kwintet dęty /Klara FestivalBrussels, Wratislavia Cantans, Ljubljana Festival/, Rhythms of doubtna wiolonczelę i akordeon /Festival Musica Polonica Nova, Latvian New Music Days/, Road to the Unknown na głos żeński, skrzypce, DJ-a i orkiestrę smyczkową /Festiwal Prawykonań w Katowicach/, Concerto in F na gitarę i orkiestrę smyczkową /Warszawski Festiwal Gitarowy/,Fis Concerto na duet akordeonowy i orkiestrę /Filharmonia Narodowa w Warszawie/, Rhythm Games na wiolonczelę, akordeon, orkiestrę smyczkową i instrumenty perkusyjne /Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie/.
Niezwykłą popularnością cieszy się Concerto Classico na akordeon i orkiestrę symfoniczną, który kompozytor napisał, mając 17 lat. Do dziś utwór miał ponad 70 wykonań w salach koncertowych Europy (m.in. Vienna Radio Symphony Orchestra, Croatian Radio and TV Symphony Orchestra, Gulbenkian Orchestra Lisbon, Filharmonia w Koszycach, Filharmonia Lwowska, Göteborgs Konserthus, Odense Concerthouse, Duisburger Philharmoniker).
Na koncie ma autorską płytę Road to the Unknown wydaną przez Polskie Radio (2007). W jej nagraniu wzięli udział m.in. Urszula Dudziak, Jakub Jakowicz, Cezary Konrad. Ponadto dokonał ponad 400 oryginalnych orkiestracji, które wykonywali m.in. BBC Symphony Orchestra, Chilly Gonzales, Cornelius Meister i Vienna Radio Symphony Orchestra, Jules Buckley i Metropole Orchestra, Nicolas Krauze i Orchestre de Chambre Nouvelle Europe, Marek Moś i orkiestra AUKSO.
ANIA KARPOWICZ
Absolwentka Hochschulefür Musik Detmold w klasie Janosa Balinta i Akademii Muzycznej im. Bacewiczów w Łodzi. Laureatka ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych w Polsce i w Niemczech (1999-2015). Stypendystka Alumni VereinDetmold oraz trzykrotna laureatka indywidualnego stypendium artystycznego m.st. Warszawy.
W latach 2006-2008 flecistka European Union Youth Orchestra. W ramach współpracy z EUYO występowała w Royal Albert Hall (the PROMS), Berliner Konzerthaus, Concertgebouw, Zurich Tonhalle, koncertując jako muzyk orkiestrowy z Sir Jamesem Galwayem, Janine Jansen, Andreyem Boreyko, Vladimirem Askenhazym.
Od 2003 roku aktywnie współpracuje z kompozytorami, ma w swoim dorobku wiele prawykonań i 47 utworów dedykowanych jej przez kompozytorów polskich.
W 2013 roku założyła kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble i kieruje jej pracami, realizując koncerty repertuarowe z muzyką XX i XXI wieku, a także angażując się w inicjatywy improwizacyjne i edukacyjne. Z zespołem nagrała płyty Visegrad Songs, Network Music, WITKACY oraz Trash Music wydane nakładem Requiem Records Opus Series.
W 2017 we współpracy z Markiem Brachą zainicjowała festiwal Warsze Muzik – serię muzycznych interwencji w podwórkach przedwojennych kamienic-ostańców getta warszawskiego. W programie festiwalu swoje miejsce znajdują dzieła Władysława Szpilmana, Aleksandra Tansmana, Zygmunta Kasserna, Mieczysława Weinberga, Szymona Laksa i innych.
Jako solistka występowała na festiwalach, takich jak Musica Electronica Nova, Warszawskie Spotkania Muzyczne, w Filharmonii im. Rubinsteina w Łodzi, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Lutosławskiego oraz za granicą, m.in. w salach koncertowych Hochschulefür Musik Dresden i Folkwang Universitat der Künste Essen.
MAREK BRACHA
Jego grę cechuje szlachetność i piękno brzmienia oraz powściągliwa i wysmakowana ekspresja. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Masters of Music w Royal College of Music w Londynie oraz studiów podyplomowych na fortepianie u Vanessy Latarche i na instrumentach historycznych u Geoffrey’a Goviera. Artysta koncertuje z repertuarem klasycznym, który z powodzeniem wykonuje na instrumentach współczesnych oraz tych z epoki. Prowadzi również wykłady i warsztaty z gry na instrumentach historycznych, przybliżające problemy wykonawstwa historycznego. Chętnie sięga jednak także po dzieła współczesne, mając w swoim dorobku liczne prawykonania. Swoimi koncertami na całym świecie konsekwentnie popularyzuje muzykę polską. Regularnie współpracuje z takimi dyrygentami, jak: Alun Francis, José Maria Florêncio czy Jacek Kaspszyk. Jako kameralista występuje z Tobiasem Kochem, Marcinem Maseckim, Maciejem Frąckiewiczem oraz zespołami Atom String Quartet, Royal String Quartet i Meccore String Quartet. W lutym 2018 zadebiutował w Carnegie Hall w Nowym Jorku, wykonując utwory Chopina. W kwietniu wystąpił na 22. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Jesienią pianista odbył trasę koncertową po Japonii z programem zawierającym stylizacje polskich tańców narodowych. Ten repertuar przedstawił również publiczności w Singapurze, we Francji, Norwegii i na Łotwie. Do dokonań fonograficznych pianisty należy wydana przez NIFC solowa płyta z utworami Chopina oraz nagrana dla wytwórni CD Accord płyta Modern Soul, na której towarzyszy skrzypaczce Agacie Szymczewskiej. Płyta otrzymała nagrodę Supersonic magazynu Pizzicato. Marek Bracha jest reprezentowany i rekomendowany przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.
Koncert rozpocznie się o godzinie 19. Bilety w cenie 28 złotych normalny i 24 złote ulgowy do nabycia w kasie Filharmonii w godzinach od 9 do 17, a w dniu koncertu od godziny 9 do momentu rozpoczęcia koncertu.