Koncert "Kanon Polihymnii"
Filharmonia Świętokrzyska zaprasza na koncert "Kanon Polihymnii", który odbędzie się w najbliższy wtorek o godzinie 19. Przed publicznością wystąpią Dmytro Holovenko z Ukrainy oraz Orkiestra Symfoniczna pod batutą Marcina Wernera. W programie znajdą się Uwertura do opery Marcinowa z Dunaju w Stambule w seraju, Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo i I Symfonia B-dur Wiosenna Roberta Schumanna.
Trzyaktowa komedioopera Marcinowa z Dunaju w Stambule w Seraju do libretta Wojciecha Pękalskiego miała swoją premierę w Warszawie w Teatrze Narodowym 20 marca 1812 roku, ale przebrzmiała bez większego echa. Zachowało się tylko jej libretto oraz rękopiśmienna uwertura, reszta zapisu nutowego opery zaginęła. Karol Kurpiński dużą wagę przywiązywał do samej uwertury, przyczyniając się do jej wydania w postaci wyciągu fortepianowego opracowanego przez Walentego Kratzera. Autorem opracowania orkiestrowego jest Feliks Nowowiejski. Całość oparta jest niemal wyłącznie na jednym temacie (w podtytule Kurpiński zaznaczył, że Uwertura jest napisana „na temat mazurka”). Jest to wizja roztańczonej chałupy wiejskiej, pełna rozmachu i werwy, pulsująca nieustannym rytmem mazurowym.
Trzyczęściowe Concierto de Aranjuez Joaquina Rodriga powstało w 1939 roku. Tytuł nawiązuje do ogrodów pałacu w Aranjuez, gdzie Rodrigo wraz z żoną spędzali miesiąc miodowy. Części skrajne są w hiszpańskim stylu, bardzo radosne, lecz środowe liryczne Adagio przynosi nastrój smutku i niepokoju. Wg biografów kompozytora związane jest to z przeżyciami Rodriga, głównie z chorobą żony i śmiercią dziecka. A w tle nadchodząca zawierucha wojenna. Adagio to również najbardziej znana przez wszystkich melodia, wykorzystywana w filmach, której wielu nawet nie kojarzy z nazwiskiem Rodriga. Concierto usłyszymy w wykonaniu młodego ukraińskiego artysty – Dmytra Holovenki, studenta Akademii Muzycznej, laureata m.in. ostatniego krakowskiego konkursu ogólnouczelnianego Gram z orkiestrą.
Pierwsza w dorobku Roberta Schumanna Symfonia – Wiosenna – powstała… w lutym 1841 roku. Olśniewa romantycznymi uniesieniami i niepowtarzalnym urokiem. Kompozytor chciał, by „pierwsze wejście trąbek brzmiało jak sygnał przebudzenia – wstęp miałby ukazywać, jak świat zaczyna się zielenić, a Allegro – jak przybywa wszystkiego, co do wiosny należy”.
Bilety w cenie 28 złotych normalny i 24 złote ulgowy do nabycia w kasie Filharmonii w godzinach od 9 do 17, a w dniu koncertu od godziny 9 do momentu jego rozpoczęcia.
DMYTRO HOLOVENKO
Jest studentem Krzysztofa Sadłowskiego w Katedrze Gitary i Harfy Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureat ogólnopolskich oraz międzynarodowych konkursów: Międzynarodowy Konkurs Gitarowy Alhambra, Kijów 2012 (II nagroda); Akademik Marin Goleminow, Kyustendil 2014 (I nagroda); Odessa 2014 (I nagroda); Międzynarodowy Konkurs Interpretacji Muzycznej Krasiczyn – Przemyśl 2016 – II nagroda. W ubiegłym roku zdobył Grand Prix w II Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym o tytuł Mistrza Sześciu Strun Zakopane 2017.
Brał udział w krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych oraz występował w tak prestiżowych miejscach, jak: Teatr Threnandier – Paryż, Zamek Królewski na Wawelu, Zamek Królewski w Niepołomicach, Muzeum Karola Szymanowskiego Atma w Zakopanem, Sala Kameralna NOSPR w Katowicach.
MARCIN WERNER
Kompozytor, aranżer, dyrygent, pianista. Ukończył fortepian, kompozycję oraz dyrygenturę w Akademii Muzycznej w Łodzi. Obecnie jest studentem drugiego roku studiów magisterskich dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie prof. Jerzego Swobody. Na stałe związany z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie pracuje jako pianista-korepetytor, oraz z macierzystą uczelnią, w której prowadzi wykłady z orkiestracji.
Jest laureatem, m.in. I miejsca w Uczelnianym Konkursie Kompozytorskim Mała symfonia (2016), III miejsca w XV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego organizowanym przez Fundację Kultury i Edukacji im. Juliusza Zarębskiego w Warszawie (2015). Autor wielu kompozycji orkiestrowych, kameralnych i solowych, które wykonywane były w kraju jak i za granicą (USA, Słowacja, Ukraina, Japonia), oraz aranżacji, głównie na duże składy orkiestrowe. Założyciel i dyrektor zespołu instrumentalnego „Orkiestra Symfoniczna Marcina Wernera”, założyciel i prezes Fundacji Marcina Wernera wspierającej działalność artystyczną młodych muzyków, a także prezes w Fundacji Aktywności Twórczej Dzieci i Młodzieży PROMUZA. Jako pianista koncertuje w kraju i za granicą (Słowacja, Maroko, Włochy, USA).