Ekoaktywni
Obniżyć niską emisję!
Kielce od kilku lat znajdują się w niechlubnej czołówce miast o najbardziej zanieczyszczonympowietrzu. Niezbędna jest więc walka ze smogiem. Ta polega przede wszystkim naograniczeniu niskiej emisji poprzez szereg działań podejmowanych na poziomie gospodarstwadomowego, firmy i samorządu
Warto jednak pamiętać, że największym emitentem zanieczyszczeńzwiązanych z niską emisją są gospodarstwadomowe. To z nich pochodzi aż 80 procent szkodliwychsubstancji emitowanych do atmosfery.
OSZCZĘDZANIE I INWESTYCJEJak zgodnie podkreślają doradcy energetyczni, najważniejszajest przede wszystkim oszczędność energii. Immniej jej zużyjemy, tym mniej wyemitujemy zanieczyszczeńdo powietrza, a co za tym idzie - mniejsza będzieniska emisja. Wszystkie działania związane z oszczędnościąenergii wpływają więc na jej ograniczenie. Składająsię na nie: ograniczenie ilości ciepła potrzebnego budynkowi, zmniejszenie ilości zużytej energii elektrycznej,a także ograniczenie zużycia wody.Jeśli już nauczymy się oszczędzać energię, możemyprzystąpić do poważniejszych zadań. Jednym z nichniewątpliwie będzie termomodernizacja. To inwestycjapolegająca na poprawie warunków cieplnych budynkui wymianie źródła ciepła. Taka inwestycja ma więc nacelu zmniejszenie zapotrzebowania budynku na energięi jej zużycie. Prowadzi to do ograniczenia kosztów utrzymania.Jeżeli ktoś planuje termomodernizację budynku,to pierwszym jego krokiem powinno być wykonanieaudytu energetycznego. Audytor przygotuje opracowaniewskazujące, co w budynku wymaga usprawnieniaoraz w jaki sposób to wykonać, w tym jakie materiałynależy zastosować. Oszacuje też, ile przedsięwzięciemoże kosztować i zaleci wariant optymalny z punktuwidzenia kosztów inwestycji i przyszłych oszczędności.To szczególnie ważne, ponieważ każdy budynek jestinny i każdy potrzebuje innych usprawnień.Dalsze prace termomodernizacyjne zawierają się natomiastw trzech etapach. Pierwszy to wymiana okieni drzwi zewnętrznych i bramy garażowej, docieplenieścian zewnętrznych, dachu lub stropodachu, termoizolacjastropu nad piwnicą lub izolacja podłogi na gruncie.Drugi etap to modernizacja instalacji centralnegoogrzewania i ciepłej wody użytkowej. Tu należy zadbaćponadto o wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepłaz powietrza wywiewanego. Do trzeciej grupy prac zaliczasię wymianę źródeł ciepła i ewentualną instalacjęodnawialnych źródeł energii.W dobie postępującej dekarbonizacji, czyli odejścia odstosowania paliw kopalnych, warto rozważyć instalacjęwykorzystującą odnawialne źródła energii. Ogniwa fotowoltaicznezaopatrzą nas w energię elektryczną, panelesłoneczne zapewnią ciepłą wodę użytkową, a pompaciepła może sprawdzić się jako jedyne źródło ciepłai ciepłej wody w domu. Obecnie, w ramach rządowegoprogramu „Czyste powietrze” można starać sięo o dofinansowanie wymiany starych i nieefektywnychźródeł ciepła na nowoczesne, spełniające najwyższenormy. Może to być węzeł cieplny, pompa ciepła, kociołgazowy kondensacyjny, kocioł olejowy kondensacyjny,ogrzewanie elektryczne, kocioł na paliwo stałe (węgiel,biomasa) Dostaniemy też pieniądze na przeprowadzenieniezbędnych prac termomodernizacyjnych.
TRANSPORT EKO
Trucicielami powietrza jesteśmy jednak nie tylko z uwagina to, jakiego opału używamy do ogrzewania domui skąd pochodzi zużywana przez nas energia elektryczna.Duża grupa zanieczyszczeń powietrza pochodzibowiem z transportu. Póki co, wciąż w przeważającejwiększości używamy samochodów z silnikami spalinowymi.Niestety, każde auto z takim silnikiem emitujedo atmosfery szkodliwe substancje, będące wynikiemspalania benzyny lub oleju napędowego. Samochodyz silnikiem benzynowym można wyposażyć w instalacjęgazową, znacznie mniej obciążającą środowiskonaturalne. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jestjednak zakup auta z napędem hybrydowym, czyli łączącymkorzystanie z silnika elektrycznego ze spalinowym.Jeszcze lepszym wyjściem są pojazdy zeroemisyjne, czylikorzystające wyłącznie z silników elektrycznych. Są onejuż na tyle zaawansowane technologicznie, że świetniełączą ekologię z komfortem jazdy i wydajnością. To jużnie tylko małe samochody miejskie, ale również przestronnelimuzyny. Pojazdy Tesla model S mogą oferowaćw pewnych konfiguracjach zasięg na jednym ładowaniuw granicach około 500 kilometrów. Aby rozwój elektromobilności w Polsce nabrał zadowalającegotempa potrzebny był samochód elektrycznyrodzimej produkcji w przystępnej cenie. Nad takimprojektem pracuje spółka ElectroMobility. Niedawnozaprezentowane zostały już prototypy auta o nazwieIzera. Samochód będzie miał dwie wersje nadwoziowe:hatchback i suv. Na jednym ładowaniu przejedzie nawet400 km, a od zera do 100 km/h rozpędzi się w osiemsekund. Do seryjnej produkcji Izera trafi prawdopodobniew 2023 roku.
CO Z ŁADOWANIEM
Problemem w rozwoju elektromobilności jest też w Polscebrak infrastruktury i utrudniony dostęp do niej.Chodzi zwłaszcza o zbyt małą liczbę stacji ładowaniapojazdów. Strategia polskiego rządu zakłada jednak, żedo 2025 roku będzie jeździć po naszych drogach co najmniejmilion samochodów elektrycznych. Oznaczałobyto ogromny wzrost w porównaniu z 2017 rokiem, kiedyzarejestrowano w Polsce zaledwie 907 aut z napędemelektrycznym. Warto pamiętać jednak i o tym, że nawetkorzystanie z samochodów zeroemisyjnych nie ograniczazupełnie problemu niskiej emisji. Nawet jeżeli pojazdsam nie emituje żadnych zanieczyszczeń, to poruszającsię po drogach powoduje wzbijanie się w powietrzezalegającego na nich pyłu. Najlepszym rozwiązaniem,zwłaszcza w dużych zatłoczonych miastach, wydaje sięwięc korzystanie z komunikacji miejskiej – ta równieżprzechodzi właśnie proces konwersji na zeroemisyjność.
Artykuł został dofinansowany ze środków WojewódzkiegoFunduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach