Ekoaktywni
Niskoemisyjność na czasie
W 2018 roku weszła w życie ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Dzięki niej Polska będzie mogła w najbliższych latach i dekadach dokonać konwersji transportu na zero emisyjność. Kluczem powodzenia mają być zachęty na zakup aut elektrycznych
Sytuacja na światowych rynkach pokazuje, że elektromobilność będzie przyszłością transportu. Nawet pandemia koronawirusa w dłuższej perspektywie nie odbije się zbyt mocno na tym rynku. Po krótkotrwałym spadku sprzedaży aut elektrycznych (mniejszym, niż w przypadku aut spalinowych) analitycy przewidują dynamiczny wzrost.
PLAN ROZWOJU NA LATA
Dostosowując się do światowych trendów i postępując w myśl wytycznych Unijnych Polska przygotowała Program Rozwoju Elektromobilności, który został ogłoszony w 2017 roku. Przygotowany pakiet regulacji prawnych ma za zadanie wspomóc rozwój ekosystemu elektromobilności ( m.in. poprzez zdefiniowanie ram nowego rynku) i zwiększyć zastosowanie również innych paliw alternatywnych (np. gazu ziemnego LNG i CNG) w Polsce.
Dzięki regulacjom ma być możliwe stworzenie instrumentów pozwalających wypracować korzyści zarówno dla indywidualnych kierowców, jak i operatorów transportu zbiorowego. Korzyści wynikające z promowania elektromobilności odczują także producenci samochodów, a także innowatorzy i firmy specjalizujące się w budowie infrastruktury.
MILION ELEKTRYKÓW I PRZYSZŁOŚĆ LNG
Ministerstwo Energii wprowadzając nowe regulacje prawne, powstające z myślą o elektromobilności przewidywało, że już w 2020 roku po Polsce będzie się poruszać 50 tys. pojazdów napędzanych energią elektryczną. Dodatkowo powstanie do tego czasu 6 tys. punktów o normalnej mocy ładowania i 400 punktów o dużej mocy ładowania. Po polskich drogach ma ponadto jeździć 3 tys. pojazdów napędzanych gazem CNG, które będą mogły być tankowane na 70 stacjach. Już 5 lat później, czyli w 2025 roku mamy mieć w Polsce milion pojazdów elektrycznych i 54 tys. z napędem CNG.
Przyszłością, zwłaszcza transportu ciężarowego może być jednak napęd na gaz ziemny w ciekłym stanie skupienia, czyli LNG. Plan Rozwoju Elektromobilności zakłada, że w 2025 roku po drogach Polski będzie się poruszać 32 tys. aut napędzanych LNG. Dodatkowo powstanie 14 punktów tankowania LNG oraz zaczną funkcjonować instalacje do bunkrowania statków LNG w portach: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście. Tymczasem pod koniec maja producent nadwozi i zestawów przestrzennych, firma WESOB z siedzibą w Strumieniu zbudowała pierwszy w Polsce zestaw kubaturowy zbudowany na podwoziu auta ciężarowego, zasilanego LNG. Posłuży on do transportu towarowego między Polską, a Niemcami.***Warto dodać, że we wrześniu ubiegłego roku PGNiG wprowadziła zerową akcyzę na CNG i LNG, w wyniku czego paliwa te znacznie staniały. Inwestycję w autobusy zasilane gazem ziemnym i infrastrukturę ich tankowania zapowiadało między innymi Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach.
***
Warto dodać, że we wrześniu ubiegłego roku PGNiG wprowadziła zerową akcyzę na CNG i LNG, w wyniku czego paliwa te znacznie staniały. Inwestycję w autobusy zasilane gazem ziemnym i infrastrukturę ich tankowania zapowiadało między innymi Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach.
Artykuł w został dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach