Ekoaktywni
Kielce stają się elektromobilne
Rozmowa z Anetą Boroń z Wydziału Gospodarki Komunalnej i Środowiska Urzędu Miasta w Kielcach.
Na jakim etapie przejścia na elektromobilność są teraz Kielce?
Obecnie na terenie naszej gminy mamy 15 punktów ładowania aut elektrycznych w sześciu miejscach. Są one zróżnicowane ze względu na moc ładowania: od 7 do 22 kW. Posiadamy dość duży zasięg bus-pasów. To obecnie około 21 kilometrów pasów, po których mogą się poruszać auta elektryczne, co jest dla ich kierowców dużym ułatwieniem. W mieście funkcjonują też strefy uspokojonego ruchu i strefy zamieszkania z ograniczeniem prędkości do 20 km/h. Stanowią one póki co 12 proc.
Do czego samorządy są zobowiązane na mocy ustawy o elektromobilności?
W najbliższych latach musimy wybudować 100 punktów ładowania. Znaleźliśmy już 49 przygotowanych do budowy lokalizacji. Są one uzgodnione z operatorem sieci systemu dystrybucyjnego, czyli PGE. Plan jest już zatwierdzony i niebawem pochyli się nad nim Rada Miasta. Jeśli uchwała w tej sprawie zostanie przegłosowana, to będziemy mogli ogłosić ten plan. Potem będzie można już przystąpić do realizacji.
Infrastruktura stacji ładowania stale się rozrasta. Liczy się jednak nie tylko ilość punktów, ale i to, jaka jest moc ładowania. Od niej zależy, jak długo samochód będzie musiał być podpięty do gniazdka. Ile mamy szybkich ładowarek?
Ze wspomnianych wcześniej 15 punktów 7 to ładowarki przyspieszone, a 8 – te wolniejsze.
Na jakie ulgi i ułatwienia mogą liczyć posiadacze aut nisko lub zeroemisyjnych?
Udostępnienie dla nich bus-pasów zdecydowanie ułatwia kierowcom poruszanie się po mieście. Dodatkowo, użytkownicy aut elektrycznych mogą liczyć na darmowy parking w strefie płatnego parkowania na terenie gminy. Obecnie mamy dodatkowo do dyspozycji trzy rodzaje dofinansowań do zakupu, ukierunkowanych zarówno na przedsiębiorców, jak i osoby fizyczne. Dla zwykłych mieszkańców funkcjonuje program „Zielony Samochód”. Obejmuje on maksymalne dofinansowanie do 15 proc. kosztów kwalifikowanych, przy czym maksymalna wysokość dopłaty to około 18,7 tys. zł. Cena auta została ograniczona do 120 tys. zł. Program został już ogłoszony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i będzie trwał do końca lipca. Dla przedsiębiorców zostały przygotowane dwa programy. „Koliber” jest programem, który powstał z myślą o przedsiębiorcach potrzebujących mniejszych aut – na przykład taksówkarzach. Dofinansowanie wynosi 20 proc. kosztów kwalifikowanych i nie może przekroczyć 25 tys. zł. Obowiązuje też górny próg wartości pojazdu. To 150 tysięcy złotych. Istnieje też możliwość uzyskania niskooprocentowanej pożyczki na montaż ładowarki o mocy 20 lub 22 kW. Drugi program, „e-VAN” powstał z myślą o większych autach. Kwota dofinansowania to maksymalnie 30 proc. kosztów kwalifikowanych i nie może przekroczyć 70 tys. zł. Co ważne – w tym przypadku nie obowiązuje górny próg wartości pojazdu. Dofiansowaniem zostanie objętych około tysiąca samochodów.
Uważa pani, że te zachęty będą skuteczne i przekonają kielczan?
Myślę, że tak. Dzięki temu uda się przede wszystkim poprawić jakość powietrza, która jak wiemy jest w Kielcach nie najlepsza. Dodatkową korzyścią będzie znaczna redukcja hałasu pochodzącego od komunikacji. Jako miasto przygotowaliśmy projekt strategii elektromobilności dla Kielc i Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego. To kompleksowy dokument, zawierający plan działania i analizę możliwości realizacji inwestycji, jakie należy podjąć by w pełni wykorzystać potencjał, jaki niesie rozwój elektromobilności w gminie i KOF. Ten dokument posłuży nam do rozwoju elektromobilności na terenie Kielc. Zawarte w nim działania są dostosowane do potrzeb i możliwości jednostki, która będzie je miała zrealizować. Duży nacisk kładziemy na zastosowanie elementów smart city, które tak mocno należy w tym momencie podkreślać.
A jak ocenia pani to, co w kontekście elektromobilności działo się w Kielcach przez ostatnie lata?
Właściciele aut elektrycznych chcą być widoczni. Od kilku lat staramy się elektromobilność w mieście promować. W 2018 roku przeprowadziliśmy spotkanie „Kobieta za kółkiem elektryka”, które było sygnałem dla mieszkańców, że auta elektryczne to przecież nic strasznego. Można było wówczas skorzystać z jazdy próbnej takimi autami. Elektromobilność jest w naszym mieście ważnym elementem strategii rozwojowej. Świadczyć o tym może chociażby fakt, iż w Urzędzie Miasta funkcjonuje stanowisko ds. elektromobilności w mieście. Służy ono nie tylko mieszkańcom, ale i naszym jednostkom organizacyjnym. Mamy nadzieję, że opracowana strategia, którą chcemy konsultować z mieszkańcami da nam bodziec do rozwoju na terenie Kielc transportu elektrycznego.
Dziękuję za rozmowę.
Zapraszamy do wysłuchania audycji na temet elektromobilności.
Artykuł w został dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.