CIEKAWOSTKI
Jak zapobiec zapychaniu się filtra DPF?
Pojęcie filtra DPF nie jest obce właścicielom pojazdów na diesel. To część zamontowana w układzie wydechowym silnika, mająca na celu przede wszystkim zapobieganie przedostawaniu się szkodliwych cząstek stałych ze spalin do atmosfery. Niestety, częstym problemem jest zapychanie się filtra DPF, co wiąże się z koniecznością poniesienia mniejszych lub większych kosztów. Jak tego uniknąć?
1. Zapoznaj się z zasadami eksploatacji pojazdu
Każdy pojazd niewłaściwie użytkowany prędzej czy później zacznie się psuć i ulegać awariom. Podstawową zasadą każdego posiadacza samochodu jest eksploatowanie go zgodnie z przeznaczeniem i normami ergonomii. Chodzi między innymi o:
- tankowanie wyłącznie wysokiej jakości paliwem
- stosowanie sprawdzonego, poleconego oleju, zmieniając go w zależności od pory roku
- dbanie o kondycję silnika i wtryskiwaczy
- regularne przeglądy
Dodatkowo jeśli pojazd posiada filtr mokry, warto dolewać płyn katalityczny. Dużym błędem jest lekceważenie usterek, nawet tych pozornie błahych. Każda awaria, nawet ta, która wdaje się nam mało istotna może przeistoczyć się w kosztowny problem. Szczególnie niepokojącymi objawami są spadek mocy auta, trudność z utrzymaniem obrotów na stałym poziomie oraz nagłe, zwiększone spalanie - jeśli zaobserwowałeś te zjawiska w swoim samochodzie od razu udaj się do mechanika na kontrolę.
2. Nie zapomnij o regeneracji filtra
W momencie, gdy kontrolki pierwszy raz zasygnalizują usterkę należy upewnić się, że rzeczywiście dotyczy ona filtra DPF, a nie czujników związanych z układem wydechowym. Jednym ze sposobów jest odczytanie kodów usterek pojazdu, najlepiej, aby dokonała tego doświadczona osoba. Ma to znaczenie także przy filtrze FAP - wówczas trzeba udać się do miasta, w którym znajdziemy rzetelnych fachowców.
Regeneracja DPF i FAP Toruń jest kluczowa i pozwala na usunięcie zanieczyszczonego wkładu z filtra poprzez rozcięcie w miejscach fabrycznych spawów tłumika. Pozwala to na przedłużenie żywotności filtra i zaoszczędzenie finansów.
3. Podróżuj!
W warunkach normalnych proces regeneracji przebiega samoistnie. Układ zarządzania emisją spalin jest w stanie wykryć potrzeby filtra, co odbywa się jednak na dłuższych trasach, gdy silnik jest odpowiednio rozgrzany. Jeśli więc jeździmy wyłącznie do pracy i z powrotem, pokonując niewielkie odległości, uniemożliwiamy automatyczne czyszczenie. Jedną z opcji są rodzinne wycieczki lub dłuższe trasy krajoznawcze - łączymy przyjemne z pożytecznym.
Pamiętaj! Jazda z zapchanym filtrem DPF jest niebezpieczna i całkowicie zabroniona! Z dużym prawdopodobieństwem zakończy się unieruchomieniem pojazdu, co będzie znacznie bardziej kosztowne niż wymiana filtra.