Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

CIEKAWOSTKI

Filtr powietrza w aucie - wszystko, co musisz wiedzieć

poniedziałek, 25 lipca 2022 09:13 / Autor: Jowita Plech
Filtr powietrza w aucie - wszystko, co musisz wiedzieć
Filtr powietrza w aucie - wszystko, co musisz wiedzieć
Jowita Plech
Jowita Plech

Filtr powietrza to niezbędny element w każdym samochodzie. Pełni on funkcję warstwy ochronnej, która służy do ochrony silnika przed zanieczyszczeniami. Śmiało możemy uznać go za "płuca" samochodu, bowiem jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania silnika. To jednak nie jego jedyne zadanie. Oczyszcza on także powietrze wpadające do kabiny pasażerskiej. Niestety, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z jego ważnej roli i zaniedbuje wymianę elementu. Konsekwencją takich działań mogą być poważne problemy z silnikiem. Co musisz wiedzieć o filtrze powietrza?

Filtr powietrza w aucie - wszystko, co musisz wiedzieć

Filtr powietrza to niezbędny element w każdym samochodzie. Pełni on funkcję warstwy ochronnej, która służy do ochrony silnika przed zanieczyszczeniami. Śmiało możemy uznać go za "płuca" samochodu, bowiem jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania silnika. To jednak nie jego jedyne zadanie. Oczyszcza on także powietrze wpadające do kabiny pasażerskiej. Niestety, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z jego ważnej roli i zaniedbuje wymianę elementu. Konsekwencją takich działań mogą być poważne problemy z silnikiem. Co musisz wiedzieć o filtrze powietrza?

8rw8X2aqnj6yr4n

Photo by Dylan Gillis on Unsplash

W nowoczesnych pojazdach spotkamy się przede wszystkim z papierowymi lub tkaninowymi filtrami powietrza. Niekiedy rozwiązania te są połączone. To, co wyróżnia filtry powietrza to harmonijkowa budowa, która w zależności od konkretnego modelu samochodu może być płaska, owalna lub w kształcie walca. Takie rozwiązanie sprawia, że zapewniona jest duża powierzchnia filtrująca. Odpowiednio ułożone plisy podpierają się wzajemnie i są bardziej odporne na zlepianie. W celu wydłużenia okresu wymiany filtra stosuje się włókninę o zróżnicowanej gęstości włókien. Budowa filtrów jest gradientowa, co oznacza, że ściślejsza włóknina umieszczona jest po stronie oczyszczonego powietrza. 

Takie zróżnicowanie pozwala na selektywną oraz stopniową separację cząsteczek w głąb medium filtracyjnego. Nowoczesne filtry, w porównaniu do tych, które były wytwarzane kiedyś, separują zanieczyszczenia o ok. 50% lepiej.

Najlepszej jakości filtry stosowane w samochodach objawiają się niemal całkowitą separacją kurzu oraz pyłu, która utrzymuje się na poziomie powyżej 99%. Obecnie produkowane filtry powietrza charakteryzują się przepustowością w granicach 2 mikrometrów, co pozwala na skuteczne powstrzymanie drobinek.

Budowa komory, w której znajduje się separator, wyróżnia się spodnim pędem powietrza. Oznacza to, że zanieczyszczenia nie przedostają się do górnej warstwy dolotu i nawet podczas rutynowej wymiany nie dostają się one w głąb układu.

Filtry powietrza w samochodach skonstruowane są tak, aby działały przynajmniej na okres pomiędzy wymianami oleju. Maksymalny okres użytkowania filtra jest jednak bardzo często dwu- lub trzykrotnie dłuższy niż interwał wymiany oleju silnikowego. Jednak to właśnie ten okres należy traktować jako maksymalny możliwy okres jego użytkowania. 

Filtr powietrza musi być sprawdzony podczas każdej wymiany oleju i najlepiej każdorazowo wymieniony. Wynika to z faktu, iż nie sposób precyzyjnie dostrzec, w jakim stanie będzie on za kolejne kilka tysięcy kilometrów. Zużycie filtra zależy bowiem od wielu czynników: tego, czy jeździmy po drodze utwardzonej czy asfaltowej, ile kilometrów dziennie pokonujemy, czy jest sucho, czy mokro itp. 

Jak rozpoznać objawy zużycia filtra powietrza?

W jaki sposób możemy rozpoznać, że żywotność naszego filtra powietrza dobiega ku końcowi? Przed wszystkim należy reagować na wszelkie zmiany poziomu zużycia paliwa, które najczęściej będą połączone ze spadkiem mocy. Zużyty filtr powietrza będzie dawał te objawy z powodu zablokowania otworów w materiale separującym, przez co do jednostki dostanie się mniej powietrza. Konsekwencją takiego stanu rzeczy będzie spadek wydajności silnika oraz jego mocy.

Innym sposobem będzie rozpięcie obudowy oraz sprawdzenie środka. Wraz ze zużyciem filtr powietrza zmieni kolor na bardziej żółty. Często będziemy mogli dostrzec też w nim mnóstwo piasku i innych zanieczyszczeń.

Jak samodzielnie wymienić filtr powietrza?

  1. Sprawdzenie instrukcji obsługi naszego samochodu oraz zlokalizowanie elementu filtrującego.
  2. Zdjęcie: przewodu wlotu powietrza, uszczelki podszybia, plastikowych paneli oraz złącza. 
  3. Odkręcenie elementów mocujących lub zwolnienie spinki pokrywy filtra powietrza.
  4. Odkręcenie (ewentualny demontaż) korka wlewu oleju.
  5. Zdemontowanie obudowy filtra.
  6. Zamontowanie zaślepki od filtra oleju.
  7. Wyjęcie z obudowy wymiennego materiału filtrującego, pamiętając przy tym o zakryciu wlotu powietrza. W tym celu możemy użyć ręcznika z
  8. mikrofibry
  9. Oczyszczenie osłony filtra powietrza i obudowy.
  10. Zdjęcie ręczniczka.
  11. Włożenie do obudowy filtra nowego materiału filtrującego. Upewnijmy się, że wszystkie krawędzie filtra szczelnie przylegają do jego obudowy.
  12. Instalacja okrywy filtra powietrza.
  13. Wkręcenie korka wlewu oleju oraz elementów mocujących - z powrotem na swoje miejsce.
  14. Montaż pozostałych elementów: przewodu wlotu powietrza, uszczelki podszybia, plastikowych paneli oraz złącza.
  15. Gotowe!

Film przedstawiający wymianę filtra powietrza pochodzi z autodoc.pl

Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO