Słuchaj nas: Kielce 107,9 FM | Busko-Zdrój 91,8 FM | Święty Krzyż 91,3 | Włoszczowa 94,4
Szukaj Facebook Twitter Youtube
Radio eM

REGION

Bezpieczny medyk to bezpieczny pacjent

wtorek, 02 grudnia 2025 13:40 / Autor: Nina Wrzosek
Bezpieczny medyk to bezpieczny pacjent
Bezpieczny medyk to bezpieczny pacjent
Nina Wrzosek
Nina Wrzosek

Ruszyła kampania „Stop agresji wobec medyków”. Najnowsze statystyki dotyczące przemocy wobec pracowników ochrony zdrowia są alarmujące i pokazują skalę problemu, który dotyka niemal każdego przedstawiciela zawodów medycznych.

Kampania ma zwrócić uwagę na dramatyczne dane. Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych informuje, że aż 78 procent pielęgniarek i położnych w Polsce doświadczyło agresji w miejscu pracy, a aż 98 procent pracowników ochrony zdrowia było świadkami takich zdarzeń. Według analizy przeprowadzonej przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych, 48 procent personelu medycznego spotyka się z agresją kilka razy w tygodniu, natomiast 14 procent doświadcza jej podczas każdego dyżuru.

– Najczęstszą formą agresji jest przemoc słowna — doświadcza jej aż 91 procent pielęgniarek i położnych. Niestety prawie połowa z nich, bo 47 procent, spotyka się również z agresją fizyczną, taką jak popychanie czy szturchanie. Skala problemu jest ogromna. Każdy taki incydent nie tylko zagraża bezpieczeństwu osób wykonujących zawody medyczne, ale także opóźnia udzielenie pomocy innym pacjentom i dezorganizuje pracę całych zespołów. Dlatego we współpracy z policją wprowadzamy szereg praktycznych rozwiązań, które mają realnie zwiększyć bezpieczeństwo personelu medycznego – mówi Justyna Sasin, rzecznik prasowy szpitala MSWiA.

Komendant Wojewódzki Policji, inspektor Zbigniew Nowak, podkreśla, że dane są alarmujące również z perspektywy funkcjonariuszy.

– Dane, które analizujemy, są nie tylko niepokojące, ale wręcz zatrważające — szczególnie dlatego, że dotyczą osób niosących pomoc innym. Agresja, której doświadczają medycy, często pochodzi od pacjentów, którym ta pomoc jest udzielana. Z początkiem tego roku świętokrzyska policja uruchomiła szkolenia z zakresu taktyk i technik samoobrony. Przeszkolonych zostało już 150 ratowników medycznych. Szkolenia realizowane są we współpracy ze szpitalem MSWiA. Prowadzą je policyjni instruktorzy technik interwencji, a uczestnicy otrzymują także wsparcie psychologa, który uczy, jak radzić sobie podczas kontaktu z agresywnym pacjentem – mówi inspektor Nowak.

Dyrektor MSWiA, Grzegorz Kaleta, zwraca uwagę, że takie kompetencje muszą być stale rozwijane.

– Technik samoobrony nie da się opanować podczas godzinnego czy dwugodzinnego kursu. To umiejętności, które wymagają regularnego treningu i ciągłego powtarzania. Bardzo ważna jest również zdolność prowadzenia rozmowy z pacjentem tak, aby nie eskalować agresji, lecz ją wyciszać. To nie dotyczy wyłącznie personelu pracującego w SOR-ach czy na oddziałach szpitalnych — z agresywnymi zachowaniami pacjentów stykają się także pracownicy administracji, dlatego oni również wymagają odpowiedniego przygotowania – podkreśla Grzegorz Kaleta.

Wśród osób biorących udział w szkoleniach znajduje się dr Oskar Solarski.

– Dopiero podczas szkolenia uświadomiłem sobie, jak wiele umiejętności tak naprawdę powinniśmy posiadać. Sama teoria to za mało — trzeba ćwiczyć, aby wypracować automatyczne reakcje, które w sytuacji zagrożenia mogą okazać się niezbędne. Zgodnie z zasadą „lepiej zapobiegać niż leczyć”, najważniejsze jest unikanie sytuacji niebezpiecznych. Najlepszą formą samoobrony jest ucieczka, lecz w naszej pracy nie zawsze jest to możliwe – mówi dr Oskar Solarski.

Kampania „Stop agresji wobec medyków” ma przypomnieć, że bezpieczny personel to warunek bezpiecznego pacjenta, a szacunek i zrozumienie są fundamentem systemu, który ma ratować życie.

Wesprzyj nas!
Nowy numer!

Zapraszamy do nas

Zgłoś news
POSŁUCHAJ
WIDEO